Jag har införskaffat mig en ny resekamera, eftersom jag inte vill bära med mig min 350D alltid. Jag var ute efter en liten kamera, minst 6MP, samt med möjlighet att ta rörliga bilder. Valet föll på W70, mest för att jag inte hittade W30/W50. Efter vad jag förstått är det bara Mp som skiljer dessa modeller åt.
Jag blev grymt imponerad över filmkvaliteten, även inomhus i dunkelt ljus. Jag testade en Kodak C643 innan denna, men det var det sämsta jag sett på länge.
Är det någon som har någon av dessa? Jag har lite problem med kornighet på stillbilder, när jag fotar inomhus. Jag är van vid min 350D med riktig blixt, så jag kanske bara är bortskämd, men tänkte höra om någon annan har några erfarenheter.
Jag har tyvärr inga erfarenheter av din kamera. Men jag vill bara påpeka att man aldrig ska jämföra en systemkamera som har en stor sensor jämfört med en kompaktkamera som oftast bara har en tredjedel så stor sensor.
En mindre sensor gör givetvis att bilderna i regel blir brusigare. Och du som är van vid blixtbilder med din 350D ser givetvis stora skillnader när du jämför dessa.
Fast å andra sidan så skriver du inte ifall dina bilder blir brusiga (inte korniga ;)) med sony-kameran när du använder blixt, fast det kanske var så du menade?
Inomhusbilder är alltid svårt. Försök använda låga iso-tal och stora bländare i stället, eller kompensera med blixt också.
Ja brusiga kanske de blir. Jag ser det framförallt när jag zoomar in på bilden i efterhand. Med 350D är det knivskarpt, men med kompaktkameran blir det kornigt/brusigt/pixelerat i stort sett direkt. Sedan är det lite svårt med skärpan också, men det är nog mer en vanesak.
På kompaktkameror brukar det även finnas inställningar för komprimering av bilden. Har du kollat ifall du har bästa möjliga kvalité när kameran skall spara bilderna till minnet? Det skulle kunna vara så att du har en för hög komprimering som förstör dina bilder.
Jag har använt mig av en Sony DSC-100. Den har några år på nacken nu. När jag tog blixtbilder så tycker jag alltid att de blev riktigt jäkla skarpa. Särskilt när jag tog porträtt med kameran.
Jo, jag har Standard och Fine. Jag såg dock att om man kör på helautomatiska läget verkar den alltid välja Fine (dvs låg kmprimering). Det är bara på de övriga inställningarna (som P osv) som man kan välja högre komprimering.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e