webForumDet fria alternativet

Analoga objektiv till digital?

Fotografering

8 svar · 926 visningar · startad av Need

Medlem sedan nov. 2001195 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en liten fråga om objektiv.

Kan man använda Analoga objektiv till ett digitalt kamerahus?

För min farsa har några objektiv till sin gamla Pentax kamera,
och han sa att eftersom jag kollar på att köpa en Pentax K10D så kunde jag ta dem för att han inte använder sin kamera.

Och jag har hört någonstans att de nya Pentax husen är bakåtkompitabla med de analoga objetiven?

Stämmer detta?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Oftast så funkar det men man blir av med olika funktioner och brännvidden "ändras" iom att du har en mindre* sensor på digitalen. Kollar du objektivens beteckning, brukar vara ett gäng bokstäver, så borde du kunna hitta det eller få mer hjälp.

*Nästan alltid iaf.

Medlem sedan nov. 2001195 inlägg

Nu har jag fått objektiven..

Ett är SMC Pentax-A zoom 1:4 70~210
och enligt http://www.pentax.se/list.asp?cat_id=416
så borde det fungera till K10D. Om jag inte har läst fel??

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Nicrosoft skrev:

Oftast så funkar det men man blir av med olika funktioner och brännvidden "ändras" iom att du har en mindre* sensor på digitalen.

Brännvidden ändras med de flesta objektiv eftersom bildsensorn inte klarar tecka hel 35 mm formatet. Finns dock en del objektiv som behåller sin brännvidd. De är ofta ganska dyra och utbudet är litet i dagsläget.

Jag kan köra samtliga mina manuella Nikkor-objektiv till min D70. Blir dock av med autofokus och den inbygda ljusmätningen.

Sensorn är ju oftast mindre så att den inte täcker "35" är ju inte konstigt, det är ju det jag skriver. ;)

Har du ngt exempel på objektiv som inte har cropfaktor på en dsl med mindre sensor? Jag har inte hört talas om ngt sådant.

Nicrosoft skrev:

Har du ngt exempel på objektiv som inte har cropfaktor på en dsl med mindre sensor? Jag har inte hört talas om ngt sådant.

Ja, det ska finnas men jag kommer inte på vad objektiven heter – tyvärr. Ska kolla vidare ...

Annars löser den nya 4/3-tekniken detta problem genom att objektivet alltid är anpassat till kameran och därför utnyttjar bildsensorns kapacitet maximalt. Nya Olympus E-300 med tillhörande objektiv är exempelvis helt optimerad för digital fotografering.

Hmm.. känns som mycket säljsnack för Olympus där. (Läs bullshit (På deras hemsida då alltså)

Skillnaden mellan fullsensor och en mindre är ju endast cropfaktorn. Annars har jag svårt att se att inte ljuset skulle träffa sensorn jämt om det tidigare har träffat ett filmplan jämt. Det finns ju andra tillverkare som gör objektiv som är anpassade och bara passar digitalkameror och dess mindre sensor. Skillnaden kommer väl bli att Olympus kommer at döpa om sina objektiv och kalla dem vad de motsvarar isf den bildvinkel de egentligen har.

Jag tycker att det är bättre att köpa ett objektiv som kan användas till en fullformatsensor den dagen Nikon kommer med sådan, och man känner för att byta, än att begränsa sig inför framtiden.

(Ingen ont om Olympus, har bara haft olympus analoga)

Nicrosoft skrev:

Jag tycker att det är bättre att köpa ett objektiv som kan användas till en fullformatsensor den dagen Nikon kommer med sådan, och man känner för att byta, än att begränsa sig inför framtiden.

Nikons Nikkor DX-serie är ju en bra bit på väg för att nyttja hela bildvinkeln, i vaje fall i vidvinkel-modellerna.

Ja, de är anpassade för små sensorer. Nästa kommer inte att bli ett DX (tror jag iaf. :) ) Lär nog dröja innan det kommer en 24x36 från Nikon.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)