webForumDet fria alternativet

Fota med blixt

Fotografering

33 svar · 1 653 visningar · startad av jofawe

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg
Frågan#1

Hopp!

Testfotar lite med min D80 och SB-600 blixt nu och då slog det mig om vilket program på kameran som är bäst.

Instruktionsboken rekommenderar lägena A, P, M och S .. men jag tycker inte nått av dem var bra, förutom M där man kan ställa in både slutare och bländaren manuellt.

Vad använder ni?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag kör vanligtvis med läge P och ställer in, om det behövs, det som har med blixten att göra på blixten, däremot är det en SB-800 jag har så jag vet inte riktigt om det finns samma möjligheter på den du har.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag har inte hunnit skaffa ngn Nikon-blixt än men jag hade nog kört på A. Då kan jag styra skärpedjupet och kameran ställer in resten.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Alla program har ju sina egna inställningar. Det går inte säga vilken som är bäst, utan det handlar ju snarare om inställningarna på blixten.

Men värt att tänka på är att man aldrig ska ha snabbare slutare än synktiden.

hmm.. snabbare slutare än synktiden?

Jag upptäckte att blixten är för stark när man fotar i "standard" läget, så man måste sänka den några steg.. hmm

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

jofawe skrev:

Jag upptäckte att blixten är för stark när man fotar i "standard" läget, så man måste sänka den några steg.. hmm

Går blixten att vinkla? Prova att vinkla upp den i taket eller väggen om det går, blixtskott rakt på brukar inte bli bra.

ah, ja, den går att vinkla (Nikon SB-600)
tack för hjälpen här, men fotosidan.se´s forum var strået vassare...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68110
Är ungefär vad jag ska använda den till nästa vecka och bland alla lustiga utläggningar om 1:a och 2:a ridån så hittade jag denna:
http://www.digitalfrog.nl/?p=30 där det står klart och tydligt:
"Going full manual might already be something that many have not tried yet. It is in fact very simple. You set your lens apperture, your speed, and the flash will calculate how much light it has to produce ! So all you need is to manage your apperture and exposure time…. "

Testade och fick fram utmärkta resultat :)

jofawe skrev:

Alla kameror har en blixtsynktid. Det är den snabbaste möjliga slutaren man kan använda för att få full kapacitet av blixten. Oftast går det inte att ställa in snabbare tider på kameran, men i M-läget så tror jag man kan ta sig förbi det.

Synktiden brukar ligga runt 1/125 - 1/200. Har man snabbare än så så hinner inte blixten belysa hela bilden vilket då kommer att resultera i t.ex. en överdel som är exponerad, och resten av bilden kommer att vara underexponerad.

Som jag sa, det spelar ingen roll vilket program du använder på kameran. :)

jag misstänker att detta är ett typiskt fall av learning-by-training...

men då kan vi ju dela med oss av tips :)
Är verkligen bouncern bra?
Vidvinkelskivan, vad är den bra till?
1:a el. 2:a ridån, vilken föredrar ni?

jofawe skrev:

jag misstänker att detta är ett typiskt fall av learning-by-training...

men då kan vi ju dela med oss av tips :)
Är verkligen bouncern bra?
Vidvinkelskivan, vad är den bra till?
1:a el. 2:a ridån, vilken föredrar ni?

Bouncer är bra att ha vid inomhusfoto. Dess enda funktion är att sprida ljuset, och när man använder den så brukar man få gå upp några steg. Men man kan egentligen använda vad som helst som bouncer. Lampkrona i plast fungerar också, kostar 20 spänn på Jula. :e

Vidvinkelskivan sprider väl ut ljuset mer på sidorna. Men den ger även stjärnor i ögonen om jag inte minns fel. En snygg effekt man kanske vill ha ibland.

Jag använder alltid första ridån, ser ingen mening med andra ridån om man inte ska ta effektbilder. Ett scenario där man skulle använda andra ridån är t.ex. om man vill fånga en kille mitt i natten som jonglerar med eldbollar eller liknande, då man har lång slutartid men ändå vill frysa en bild.

Blanda inte ihop synk på andra ridån med långsam synk. Synka på andra ridån använder du när du vill ha "rätt rikting" på ett rörligt motiv vid långsam synk.

aha.. ja för jag läste ju på fotosida.se och där är det verkligen spridda skurar om det där med 1:a eller 2:a ridån.

Ahaaa, jag får använda nästa veckas kryssning som experiment med kameran, får sig en chans att lära känna utrustningen lite.

Det är väl mest i mingelfototråden som det är diskusioner om det. För blandningen av ljuset har det ingen betydelse om man kör på första eller andra ridån.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

jofawe skrev:

Ahaaa, jag får använda nästa veckas kryssning som experiment med kameran, får sig en chans att lära känna utrustningen lite.

Åå vad jag ville med på den. Men skolan fick för sig att lägga in en algoritmer&optimeringstenta på lördagen :/

Lycka till och glöm inte att visa resultatet!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag slängde själv iväg ett tusental blixtar i köket igår efter att ha fastnat i en fota-droppar-period. ;)

En bra blixt gjorde verkligen jobbet lättare. Jag fotade så här:

Kameran på stativ och tänt takljus.
Lät kameran ställa in fokus medan taklampan var tänd men stängde sedan av autofocus.
Släckte taklampan så att det i princip blev helt mörkt i rummet och ställde in vitbalansen på "glödlampa" vilket gav ett snyggt blått ljus.

Sedan var det bara att droppa och fota som en dåre. Med lite tur fick man en bra bild på 50-100 försök. Ska försöka lägga upp en bild i helgen.

Nästa session ska jag testat med lite olika vätskor.

Jag har funerat på att göra en "inverterad" droppbild. Svart vätska och väldigt ljust omkring. Tror att det kan bli fräckt. Oftast är det ju tvärtom.

Peeer skrev:

Åå vad jag ville med på den. Men skolan fick för sig att lägga in en algoritmer&optimeringstenta på lördagen :/

Lycka till och glöm inte att visa resultatet!

åh. Trist där med skolan.. Jag lägger alltid upp bilderna jag tar på kryssningarna på liquidsunset.org ... Detta ska bli kul!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Nicrosoft skrev:

Jag har funerat på att göra en "inverterad" droppbild. Svart vätska och väldigt ljust omkring. Tror att det kan bli fräckt. Oftast är det ju tvärtom.

Apropå fräcka droppbilder:
http://www.liquidsculpture.com/fine_art/index.htm
Finns inte så mycket mer att tillägga...

Nicrosoft skrev:

Ctrl+I i Photoshop? :)

silfver skrev:

Ctrl+I i Photoshop? :)

Jag brukar ta mina bilder i kameran. ;)

Häftiga bilder Thor, några så som jag tänkt prova med olika förger på droppe och "underlag".

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)