webForumDet fria alternativet

Erhm... kameran gav upp?

Fotografering

5 svar · 553 visningar · startad av Sharkie

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg
Frågan#1

Jao... min inte ens 6 månader gamla Canon S3 ville idag inte leva längre.

Jag tänkte ta med kameran ut i skogen när det var hyffsat väder och skulle starta den för att se om det fanns bilder kvar på minneskortet och eventuell status på batterierna.
Jag valde Playback-start för att slippa ta loss linsskyddet, jag såg då startbilden på LCD-skärmen, sen slocknade kameran. Jag testade igen och även med vanliga kamerastarten men inte ett liv i den.
Okaj tänkte jag och bytte till nyladdade och fräscha batterier, men nehe då, den vill sig inte.
Har följt instruktionerna under Felsökning i manualen och nu återstår väl bara att kontakta försäljare (Zebramedia) eller Canon. Fast här finns det folk med koll och dubbelt så snabba svar än ovanstående så jag börjar här ;) :

Förslag på vad som hänt och eventuell lösning?

Den har troligen legat orörd i 3, max 4, veckor i sin lilla väska, om det nu kan ha nån betydelse.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det kan inte vara så enkelt att de batterier du påstår va nyladdade i själva verket inte var laddade? Prova för säkerhetsskull med ett par nya batterier.

Jag har satt dom batterierna som först satt i kameran i laddaren nu och ska testa sen, men nej: Dom kan omöjligt ha dragit ur sig (dom jag nyss satt i), dom har legat ett par veckor från då dom inköptes och laddades upp. Är trots allt GP så jag räknar med lite kvalité i dom ;)

Jaha ja... nu satte jag i dom första batterierna (nyss fulladdade) och då startade kameran. Testade att stoppa tillbaka dom andra (står i instuktionerna att man ska testa att plocka i och ur batterierna ett flertal gånger när den inte vill starta) men då hände inget, stoppade tillbaka dom andra och då startade kameran.

Dom som funkar är GP 2100mAh och dom som inte funkar är GP 2300mAh. Kan mycket väl vara så att nåt eller några av dom faktiskt är urladdade, men skulle vara konstigt. Dom åker på laddning i morgon i alla fall så får vi se vad som händer.

Kollade kamerans manual om det stog något om att den inte klarar av för mycket kraft i batterierna, men det står t.o.m. att dom batterier (uppladdningsbara) Canon själva rekommenderar är på 2500mAh.

Vi får se, historien fortsätter i morgon :)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

NiMh har en hög självurladdning, om du laddade fullt för flera veckor sedan så är det inte mycket kräm kvar i dem idag. :)
Jag kör med GP 2700 mAh i min blixt, om jag inte har använt blixten på en vecka så finns det inte mycket kvar.

Att folk ska ha rätt hela tiden :D

Nu laddade jag upp batterierna och då funkade det prima, med andra ord måste man planera en fotostund något dygn innan man tänkt fota så man hinner köra batterierna genom laddaren.

Synd, trodde det bara var positivt med uppladdningsbara batterier, men det finns ju alltid nackdelar med allt ("Inget gott som inte har en massa ont med sig" som man så fint kan förstöra ett ordspråk) :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)