Hejsan!!
Har tänkt att jag ska ta och rädda alla bilder från min uppväxt, som finns på dia.
Kan ni rekommendera några bra skanners just för dia (kan dom användas till annat också är det bara en bonus).
De får inte kosta för mkt...
Åsa
8 svar · 1 370 visningar · startad av ålo
Hejsan!!
Har tänkt att jag ska ta och rädda alla bilder från min uppväxt, som finns på dia.
Kan ni rekommendera några bra skanners just för dia (kan dom användas till annat också är det bara en bonus).
De får inte kosta för mkt...
Åsa
ålo skrev:
Tack Silfver!!!
:D
Varsågod. :) Men glöm inte att titta på datumen, när inläggen är skrivna, så du inte köper nåt gammalt. Men de tipsar även om filmscanner.info som gör en hel del tester.
Silfver...
Har du skanner för diabilder??
Tror du att man köper en riktig skitskanner om man köper en för runt 1000:-???
ålo skrev:
Silfver...
Har du skanner för diabilder??Tror du att man köper en riktig skitskanner om man köper en för runt 1000:-???
Jag har tyvärr ingen egen skanner. :( Men kan du inte göra en fuling och köpa en scanner, pröva att scanna några bilder och sen är du inte nöjd med resultatet så lämnar du tillbaka den? :D Man har väl ångerrätt liksom. Men 1000 kr för en scanner låter ändå rimligt tycker jag.
Om du skall rädda alla dina bilder från din uppväxt så skulle i alla fall jag rekommendera att du lägger en och annan krona på en bra skanner, det är ju trots allt en ovärderlig skatt du sitter på.
Man får ju det man betalar för och köper du en "skitskanner" så blir ju resultatet därefter. Blir sedan diorna förstörda, ja, då sitter man där med skägget i brevlådan.
Kan rekommendera LS-50 Coolscan V ED, har själv en och är mycket nöjd. :)
Silfver...
Haha....ja det var ett bra tips..... ;) Kanske man ska testa ;)
Söderlund....
HADE jag dom pengarna hade jag garanterat satsat på en sån med tanke på omdömena...men nu finns ju inte dom slantarna så då får man liksom rätta munnen efter matsäcken....så....frågan är då....
Kan min diabilder FÖRSTÖRAS av en dålig skanner?????
Jag menade inte att diorna kan bli förstörda av en skanner i den lägre prisklassen, det tror jag är så gott som omöjligt.
Det jag menade och tolkade av ditt första inlägg när du skrev rädda är att diorna är på väg att bli förstörda, dåligt framkallade, dåligt fixade, felförvarade m.m. eller vad som helst.