Jag gillar den där med huset i bakgrunden. Känns som att insekten är på väg att anfalla... :)
Snygga bilder!
17 svar · 2 202 visningar · startad av Fia
För er som missat, Satoshi Kuribayashi vann fotopriset Lennart Nilsson Award 2006 med sina grymma macrobilder på insekter!
Artikel i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=580677&previousRenderType=2
(Och min favoritbild från förstasidan: http://www.dn.se/content/1/c6/58/06/77/insektute.jpg)
Jag gillar den där med huset i bakgrunden. Känns som att insekten är på väg att anfalla... :)
Snygga bilder!
Riktigt nice, sköna färger....
Vad innebär macro-bild?
Quid skrev:
Vad innebär macro-bild?
Macro är när avbildningsskalan är 1:1 d.v.s. 1 cm i verkligheten blir 1 cm på filmen.
Söderlund skrev:
Macro är när avbildningsskalan är 1:1 d.v.s. 1 cm i verkligheten blir 1 cm på filmen.
Där ser man, det visste inte jag. :o
Danny skrev:
Är det verkligen så!? Långt från alla makrobjektiv har ju skala 1:1, kolla Cyberphotos ordlista:
Makrofotografering innebär fotografering inom skalan 1:1 - 1:10
Ja, en "äkta" macrooptik har minst en avbildningsskala på 1:1. Sigma har bl.a. ett antal telezoomar med något man ibland kallar för "fuskmacro" där en avbildningsskala på 1:2 inte är helt ovanlig.
Jaså... men då verkar det vara ungefär som begreppet Bredband. Egentligen så är inte bandbredd under 2 Mbit/s Bredband enligt definition... men man säger så ändå :)
Förstår inte riktigt hur han har tagit de här bilderna. Jag menar... de ser ju helt fejk ut, men samtidigt så äkta! Men det kanske är för att man är vad vid att macrobilder har så jäkla kort skärpedjup. :o
Mm, det är häftigt (och konstigt) att skärpan ligger både på insekten och bakgrunden. Smart att välja stora skalbaggar dock, de kan stå stilla läääääänge.
silfver skrev:
Förstår inte riktigt hur han har tagit de här bilderna. Jag menar... de ser ju helt fejk ut, men samtidigt så äkta! Men det kanske är för att man är vad vid att macrobilder har så jäkla kort skärpedjup. :o
Ja, det är grymt imponerande. En liiiiiten bländare och en insekt som sitter vääääldigt still antar jag? :)
Phorpher skrev:
Ja, det är grymt imponerande. En liiiiiten bländare och en insekt som sitter vääääldigt still antar jag? :)
För att inte tala om närgränsen! :o Nån kanske orkar rota fram lite info? :p
Här är en jag tagit!
fördelen om man har ett schysst makroobjektiv är väl att man inte behöver vara precis intill!? (hyffsat nära ändå iaf) eller har jag missuppfattat hela prylen? :)
silfver skrev:
För att inte tala om närgränsen! :o Nån kanske orkar rota fram lite info? :p
Kommer inte ihåg var jag läste det men jag tror att det är ett 3mm objektiv. Då snackar vi liten bländare om man kan blända ner. :)
Tycker det där är lite fusk ändå... det betyder ju att den med mest pengar för att köpa grymmast utrustning vinner!? :) ...dvs, om jag skulle ha en liten värstingkamera inbyggd i en liten robot som är liten som en myra kan jag fjärrstyra den och på så vis komma riktigt nära gräshoppan och dessutom fota den i grodperspektiv, kanske t om när den håller på att äta upp kameran! :) ...haha... nä förlåt, tröttflum här...
Danny skrev:
Tycker det där är lite fusk ändå... det betyder ju att den med mest pengar för att köpa grymmast utrustning vinner!? :) ...dvs, om jag skulle ha en liten värstingkamera inbyggd i en liten robot som är liten som en myra kan jag fjärrstyra den och på så vis komma riktigt nära gräshoppan och dessutom fota den i grodperspektiv, kanske t om när den håller på att äta upp kameran! :) ...haha... nä förlåt, tröttflum här...
Jo, och så är ju inte livet. ;) Tycker att det är taskigt att inte jag har 5km tele. hehe