webForumDet fria alternativet

Köpa en Canon EOS 300 + 28-80-glugg

Fotografering

16 svar · 606 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Snabb hjälp! :D

Har lagt ett bud på en begagnad Canon EOS 300 i fint skick med 28-80-objektiv och är nu uppe i 1700, inkl. en väska.

Rimlig nivå? Jag tror nog att det är lite dyrt? Jag ska ge besked i eftermiddag då det finns en annan intressant med i bilden.

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

om det inte är nått mer som följer med så ja, då är det dyrt.

Tack för svar!

Vad rekommenderar du? Den inköptes för 5500 för några år sedan, tydligen.

kollade på cyberphoto, motsvarande kit med en canon eos 300 + 28-90 kostar idag 2640 inkl moms.
egentligen är det ju upp till dig men om jag var i din sits skulle jag ta en ny kamera istället. kamerahus slits ut, och är det ett par år gammalt så är det inte till dess fördel.

Medlem sedan mars 200642 inlägg

Antar att det är en 300D?
Det är en bra kamera, men den är lite slö och jag rekommenderar verkligen 350D istället. Ganska stor skillnad tycker jag. Men om du är nybörjare på fotografering med systemkamera så tror jag nog att 300D kommer passa dig bra också.
Om prisskillnaden är så låg så tror jag att en ny kamera är att föredra.

Ramzeus skrev:

Antar att det är en 300D?
Det är en bra kamera, men den är lite slö och jag rekommenderar verkligen 350D istället. Ganska stor skillnad tycker jag. Men om du är nybörjare på fotografering med systemkamera så tror jag nog att 300D kommer passa dig bra också.
Om prisskillnaden är så låg så tror jag att en ny kamera är att föredra.

Nej, det är det inte. Det är en vanlig systemkamera, inte digital. 300D går nog på uppåt 5000 eller mer begagnad gissar jag på.

caya skrev:

kollade på cyberphoto, motsvarande kit med en canon eos 300 + 28-90 kostar idag 2640 inkl moms.
egentligen är det ju upp till dig men om jag var i din sits skulle jag ta en ny kamera istället. kamerahus slits ut, och är det ett par år gammalt så är det inte till dess fördel.

Mmm, jag kollade också, och det är ju faktiskt t.o.m. en 300X, vilket är en nyare version av den modellen.

Kanske ska jag strunta i det..

Medlem sedan mars 200642 inlägg

Ah, sorry :)
Fast film och framkallning börjar ju bli ganska dyrt numera så om du fotar mycket så kommer en digitalkamera att löna sig efter ett tag.

Ramzeus skrev:

Ah, sorry :)
Fast film och framkallning börjar ju bli ganska dyrt numera så om du fotar mycket så kommer en digitalkamera att löna sig efter ett tag.

Jag misstänkte att jag borde utvecklat varför jag ska köpa en vanlig systemkamera. ;)

Jag har precis fyndat ett superbt fotolabb med rubb och stubb (på Erikshjälpen för den sublima rånsumman av 150kr) som jag ska installera i mitt lilla kontor hemma, för att ta upp den fina konstformen "framkallning", sedan min tid som fotostuderande på gymnasiet. Jag har redan flera digitala (system)kameror som jag använder regelbundet.

Jag vill bara höra det riktiga "klicket", snurret från rullen och kunna slänga upp mina negativ i svartvitt på A4 själv, bara för att det är så.. underbart. Och för att kunna göra detta måste jag ha en vanlig kamera.

Jag höll isen i magen och sa att jag inte var intresserad för det priset, så idag fick jag ett mail där hon gick ner till 1500, vilket var mitt utgångsbud. :)

Vad tycker ni? Caya?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag höll isen i magen och sa att jag inte var intresserad för det priset, så idag fick jag ett mail där hon gick ner till 1500, vilket var mitt utgångsbud. :)

Vad tycker ni? Caya?

För bara kameran är det dyrt. Men så följer det ju med optik och då är frågan. Vad är det för optik mer än att det är ett 28-80?

Det vet jag inte, det är det enda som stod. Jag är personligen inte så bra på optik och hela den där biten, så jag undrar lite vad som skulle kunna vara avgörande?

Här är en bild på kameran (på en annan server, blocket.se), inte för att den hjälper så mycket kanske, men ändå.

http://195.149.144.149/images/01/0190422823.jpg

OveRRidE skrev:

Det vet jag inte, det är det enda som stod. Jag är personligen inte så bra på optik och hela den där biten, så jag undrar lite vad som skulle kunna vara avgörande?

Här är en bild på kameran (på en annan server, blocket.se), inte för att den hjälper så mycket kanske, men ändå.

http://195.149.144.149/images/01/0190422823.jpg

Svårt att säga något från den där bilden. Men det är förmodligen ett 28-80 3,5-5,6 som sedan finns i ett antal olika versioner med och utan USM (tyst fokuseringsmotor)

1500 är nog helt okej. Inte tokbilligt men inte så att man drar sig för att köpa om man vill fota analogt. Som jämförelse så tror jag du kan få tag på en begagnad EOS 5 för ca 2000:- och det är riktigt bra analog kamera (utan optik då)!

Ja, men sen kostar optiken ju typ några tusen då också, misstänker jag. ;)

Jag letar inte efter en proffskamera i detta läget, utan snarare en skön och go gammal hederlig systemkamera som gör jobbet åt mig. Vilket en annan sådan där (min flickväns) har gjort tidigare.

Min flickväns objektiv är tydligen ett 28-105, alltså mer tele än den 28-80, den som följer med den här. Hur märkbar är den skillnaden, om man mäter teledjup?

OveRRidE skrev:

Min flickväns objektiv är tydligen ett 28-105, alltså mer tele än den 28-80, den som följer med den här. Hur märkbar är den skillnaden, om man mäter teledjup?

25mm.. ;) Det är inte speciellt märkbart alls. Det är klart att du märker skillnad om du jämför dem sida vid sida men med 80mm behöver du kanske ta nåt steg framåt för att komma lika nära som med 105mm.

Phorpher skrev:

25mm.. ;) Det är inte speciellt märkbart alls. Det är klart att du märker skillnad om du jämför dem sida vid sida men med 80mm behöver du kanske ta nåt steg framåt för att komma lika nära som med 105mm.

Tack, skönt att veta. Jag är tyvärr värdelös på optik och har mer eller mindre glömt (eller krökat bort?) det jag lärde mig för alla dessa år sedan, så jag tänkte jag skulle ta upp det nu igen.

Om nu säljaren kommer in till Malmö imorgon och kameran känns bra, så köper jag den nog för 1500.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)