Du är i ungefär samma fas/steg som jag, jag har känslan för att få fotografera mera och bra. Det är ju litegrann en materialsport detta med fotografering så en bra kamera gör ju saken lite lättare :)
Jag har nog dock redan bestämt mig för S3:an, tror det är lite lättare än att pilla med en superduper-kamera utan någon direkt "utbildning" (som du nämner).
S3:an är nog ingen leksak, det är nog mer en dvärg av systemkamerorna :)
Jag tror även du ska satsa på S3:an först och se om nåt år eller två hur mycket du slitit på knapparna och kanske byta upp sig till nåt värre då.
Fast vad vet jag... ;)
Köp en 350D!
Jag var i samma sits som ni var och köpte en 350D. Har inte ångrat mig en sekund!
Kameran kan ställas i full automatik, då är det bara att sikta och trycka. Dessutom finns det en hel del programautomatik också, macro, porträtt m.m.
Var också inne lite grann på att köpa en systemkamera.
Men det blev slutändan "bara" en S3.
Vad som avgjorde var bla att priset och storleken.
När man inte har några objektiv överhuvudtaget så blir det fort dyrt om man ska köpa en del såna + att då blir det en hel del mer att konka runt på.
Men inser att jag inte får riktigt samma kvalla på mina kort, missar alla fördelar med extern blixt, inte har RAW formatet att leka med osv.
Får istället en mindre billigare kamera som har ordentligt zoomomfång och bildstabilisering.
Men det är upp till var och en att väga fördelar med nackdelar.
Kommer mest bli landskapsfoton och familjefoton/partyfoton. Har dock en Komika Minolta till partyfotona så på så sätt känns det dumt att köpa en kompaktkamera till..
är dock intresserad av at börja fota lite mer seriöst, ut i naturen och plåta kuliga saker man ser..
Jag gillar att fota och har köpt mig en S3'a. Ville helt enkelt ha en kompakt modell som man kan ta med sig ofta. Man har ju liksom en helgrym kamera med 36-432 objektiv med bildstabilisering och allt. Som acka säger så får man ju inte riktigt samma kvalitet som en systemkamera, men jag tycker det är bra tillräckligt, så ambitiös är inte jag. Känner du att en systemkamera är nåt för dig så är ju 350'n en bra startmodell.
Jag har varit i exakt samma situation. En systemkamera var för mig något bara "kunniga" hanterade. Jag köpte dock en 350D och har precis skaffat Sigma 55-200 och det tokäger. Man tar fotograferande till en helt annan nivå, även som amatör. Jag har med kamera på alla tillställningar, från familjefester till zoo och sommarland.