Jag känner att jag fastnat lite med fotandet, att jag trampar i samma spår hela tiden och att jag är lite inspirationslös. Vare sig jag eller min 350D gillar läget. Men! Eventuellt kan några nya objektiv hjälpa oss på traven (samt en rengöring av kamerahuset ;) ). :i Så, tanken är väl att täcka upp minst 18-300mm till att börja med även om ett vettigt makro lockar enormt också. Sigma-telet (70-300) jag har idag var visserligen billigt men kvaliteten mellan detta och det Canon-tele jag lånade förra året är faktiskt markant. Så även prisklassen. Sedan äger jag bara kitgluggen, 18-55mm, som medföljde 350D-paketet så ja, som ni märker är det inga toppgluggar jag kör med plus att jag dessutom missar 55-70mm-spannet.
Så, jag vill sonika ha tips på bra gluggar som täcker mina krav och ett pristak på 10000SEK (ink moms) tycker jag känns rimligt. Jag har kikat runt lite och hittat lite alternativ. Canon EF 70-300 var det telet jag lånade förra året och som jag gillade skarpt. Bildstabilisatorn saknar jag exempelvis på Sigman jag äger. Men för att täcka upp från 18mm så har jag också hittat några gluggar som sträcker sig till ~120mm (exempelvis). Hur bra är dessa? Vore inte helt fel att ha ett sådant objektiv som "standard" då det fungerar fint både för vidvinkel och lite mer tele och porträttillfällen.
Visst är vi duktiga här på wF att ge råd, men denna gång tror jag att du skall vända dig till lite mer erfarna proffs.
Bäst vore väl om man hade möjlighet att testa. Finns det något sådant ställe?
En lokal fotoklubb eller en klubb bara för 350D freekar! Borde väl finnas!
Nu är jag lite färgad av min fotograf/fotolärare till bror, men jag tycker du tänker knepigt i ditt resonomang. Jag tror att zoomen gör att du fastnar i ditt fotande, du blir bekväm. Du kör samma koncept om och om igen. Du tvingas inte gå tillräckligt nära. Du tvingas inte ta kontakt med människor. Du tvingas inte hitta bra vinklar.
Du behöver inte lyssna om du inte vill. Men mitt förslag är en fast glugg på 35mm. Gärna en ljusstark sådan. Innan du slår till och bestämmer dig. Prova. Ställ in din zoom på 35 i brännvidd och tvinga dig själv att inte ändra den. Använd benen istället. ;)
Visst är vi duktiga här på wF att ge råd, men denna gång tror jag att du skall vända dig till lite mer erfarna proffs.
Bäst vore väl om man hade möjlighet att testa. Finns det något sådant ställe?
En lokal fotoklubb eller en klubb bara för 350D freekar! Borde väl finnas!
Det finns många duktiga fotografer på wF, som inte är proffs men jävligt skickliga "amatörer". Det är kul att höra sådana åsikter också, därför ställer jag frågan här. :)
K@llen skrev:
Nu är jag lite färgad av min fotograf/fotolärare till bror, men jag tycker du tänker knepigt i ditt resonomang. Jag tror att zoomen gör att du fastnar i ditt fotande, du blir bekväm. Du kör samma koncept om och om igen. Du tvingas inte gå tillräckligt nära. Du tvingas inte ta kontakt med människor. Du tvingas inte hitta bra vinklar.
Du behöver inte lyssna om du inte vill. Men mitt förslag är en fast glugg på 35mm. Gärna en ljusstark sådan. Innan du slår till och bestämmer dig. Prova. Ställ in din zoom på 35 i brännvidd och tvinga dig själv att inte ändra den. Använd benen istället. ;)
Ouch, det där var en pungspark med viss sanning. ;)
Ja, det är bekvämt med zoom men huvudpunkten är inte att slippa konfronteras med folk/objekt utan att kunna ta bilder med 1) korta skärpedjup men också 2) bilder där folk inte är medvetna om kamerans närvaro. Samtidigt har du en klar poäng i att jag kanske borde hitta lite nya sätt att fånga ögonblicken med. Helt klart. (y) :)
Kom på en sak till när det gäller att välja objektiv till digitalkameran. Det gäller i synnerhet de lite billigare professionella kamerorna, såsom D50, D70, D70s och 350D.
De flesta objektiv på marknaden är anpassade för 35mm-formatet på film. Det är inte många digitalkameror som har en bildsensor som kan täcka hela denna yta. Därför beskär kameran bilden i kanterna. Dvs den yta som sensorn inte klarar täcka. Därför kan man uppleva att brännvidden blir något större än vad objektivet i själva verket har. Egentligen är det bara en beskärning eller en förstoring. En D70 har tex en förstoringsfaktor på 1,53. Vilket innebär att ett 14mm fish-eye lätt kan uppfattas som en 21mm vidvinkel. Alltså något att tänka på när man väljer objektiv.
jag tycker också att du ska satsa på primeobjektiv (dvs objektiv med fast brännvidd), de oftast ljusstarkare samt ger bättre skärpa än zoomobjektiv. tyvärr får man ju också gå upp i prisklass då också, men det tycker jag är värt. Det gäller också såklart att inte vara bekväm, utan skruva på och av när det behövs.
en bra och billig början är dock ett normalobjektiv, som borde finnas i var mans väska.
50mm f/1.8 kostar ungefär en tusnlapp och bör vara din första invertering.
jag personligen är dock både fattig och lat så jag använder mig av sigma 70-300mm, sigma 18-50mm och canon 50mm som väl kostar en tusenlapp var. jag vet att man förlorar rätt mycket på kvalité genom att itne gå upp i prisklass, men det är ju ändå i slutändan fotografen som tar bilden och inte den dyra utrustningen.
jag vet att man förlorar rätt mycket på kvalité genom att itne gå upp i prisklass, men det är ju ändå i slutändan fotografen som tar bilden och inte den dyra utrustningen.
Håller absolut med. Tänk dock på att kamerahus byter man hyfsat ofta. Speciell nu när digitalfotografin tagit fart på riktigt. Det händer en hel del nytt. Medan objektiven generellt lever vidare. Jag använder exempelvis en 35mm manuell glugg på min D70s. Den köpte jag från början till min Nikon FE10 för 10 år sedan, begagnad redan då.
absolut, ett objektiv är en livstidsinvestering. tyvärr byter ibland fabrikörerna gängor på husen/objektiven ibland, vilket kan vara ett gissel om man vill köpa billigare, äldre objektiv.
Som gammal i ordets rätta bemärkelse, både som fotograf och person, kan jag inte annat än säga TESTA och Testa igen. Idag när bilderna finns för beskådande direkt är det ju ingen konst. Tänk förr när vi hade Polariodbakstycke till Hasselbladaren bara för att få en översikt. :q
Nu bör man ju kunna mäta det mesta när det gäller restoution och upplösning. :birp
...gäller det även nyare avancerade objektiv med bildstabilisering och sådant? Det kan väl utvecklas vidare ganska mycket ändå!? Tänk att man t ex sparar ihop till detta objektiv: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ef28300
Har man fått ett sånt fint objektiv (hög dregelfaktor) och dyrt. Då lär man ju vilja ha det ett tag...
Dryden om du är ute efter ett telezoom så finns ju Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO har själv det till min D200 och det ger fruktansvärt bra resultat har sett det relativt ofta för canon begagnat. Här får du kvalité för pengarna.
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25