Hur hanterar ni era bilder när ni laddar ner dem från minneskortet? Det jag tänker på är hur ni sorterar bilder och så.
Jag skulle vilja ha ett program som indexerar (?) bilderna och ger dem beskrivningar och vad bilden föreställer, så att jag kan gå in och välja att jag vill se alla bilder jag har tagit på blommor t ex så dyker alla dessa upp...
Någon som har ett tips på en sån app?
Jag har gjort ett sånt program, men efter att jag inte har sparat info på några månader så gav jag upp och sparar den informationen i huvvet ist. ;)
Funkar ganska bra när man spara bilderna efter datum.
Total Commander! Massomdöpningsverktyget där är kalas.
I Massomdöpningsverktyget har jag skapat en mall som döper om markerade filer till
ÅÅÅÅMMDD nnn
där nnn är ett löpnr (typ 001, 002 osv).
Om bilderna är från ett och samma tillfälle lägger jag sedan helt enkelt till en text efter detta så bilderna får namn som t ex
20060507 027 London.JPG.
Det är klart att det vore coolt med ett program som "taggar" bilderna också. Man kan ju använda en webbaserad tjänst för detta om man orkar, som t ex http://www.flickr.com.
Originalet sparas på en hårddisk. Kopior görs på backup-hd och dvd. Dvd-skivorna har jag sedan på andra fysiska platser för att undvika eventuell brand eller inbrott.
Program jag använder för bildhantering är i dagsläget Picasa. Det är gratis, lättanvänt och på svenska. Tidigare använde jag Photoshop Album, men det är lite bloated i jämförelse. Dessutom kostar det pengar.
Program jag använder för bildhantering är i dagsläget Picasa. Det är gratis, lättanvänt och på svenska. Tidigare använde jag Photoshop Album, men det är lite bloated i jämförelse. Dessutom kostar det pengar.
Har kollat lite på Picasa, funderar över vad som händer med alla info man har lagt in när man blåser burken, går det att spara något som gör att man har infon kvar?
Varför kör du inte backup med Picasa?
Hur hanterar ni era bilder när ni laddar ner dem från minneskortet? Det jag tänker på är hur ni sorterar bilder och så.
Jag skulle vilja ha ett program som indexerar (?) bilderna och ger dem beskrivningar och vad bilden föreställer, så att jag kan gå in och välja att jag vill se alla bilder jag har tagit på blommor t ex så dyker alla dessa upp...
Någon som har ett tips på en sån app?
Har du Adobe Photoshop? Spana i så fall in programmet Adobe Bridge. Det är precis vad du letar efter. Ett kanonprogram!
Själv kopierar jag in alla mina bilder till mappar, sorterade efter datum. Jag har originalkopior på en hårddisk och backupkopior på en annan. Har inte bränt ut något än, ska göra det längre fram i tiden. Men i stället lagrar jag en tredje backup på en extern hårddisk också.
Har du Adobe Photoshop? Spana i så fall in programmet Adobe Bridge. Det är precis vad du letar efter. Ett kanonprogram!
Själv kopierar jag in alla mina bilder till mappar, sorterade efter datum. Jag har originalkopior på en hårddisk och backupkopior på en annan. Har inte bränt ut något än, ska göra det längre fram i tiden. Men i stället lagrar jag en tredje backup på en extern hårddisk också.
Vad gör du när alla tre diskarna havererar?
Jag sparar alla mina bilder på dvd efterhand jag tar dem.. På så sätt får jag oftast 3-4 kopior på alla orginal.
Har även i stort sett alla partybilder (60000st ungefär) på min server homer ståendes på annan ort..
Sannolikheten att alla tre gör det samtidigt känns avsevärt mindre än att din skiva brinner upp, blir oläsbar av annat skäl eller helt enkelt bara slutar fungera. Att tänka på är att det inte finns några exakta studier på hur mycket man kan lita på en DVD-skiva, att bara bränna ut de på en skiva och sen vara nöjd är ingen garanti. Det säkraste är att ha ett par backuper på olika hårddiskar hemma, ett par utbrända versioner och en eller flera kopior på en eller flera remote servers. Sen är det inte ett smidigt eller kostnadseffektivt system, men som sagt, hyffsat säkert. Även band och bandstationer är ett relativt säkert sätt att arkiver bilder på.
Sannolikheten att alla tre gör det samtidigt känns avsevärt mindre än att din skiva brinner upp, blir oläsbar av annat skäl eller helt enkelt bara slutar fungera. Att tänka på är att det inte finns några exakta studier på hur mycket man kan lita på en DVD-skiva, att bara bränna ut de på en skiva och sen vara nöjd är ingen garanti. Det säkraste är att ha ett par backuper på olika hårddiskar hemma, ett par utbrända versioner och en eller flera kopior på en eller flera remote servers. Sen är det inte ett smidigt eller kostnadseffektivt system, men som sagt, hyffsat säkert. Även band och bandstationer är ett relativt säkert sätt att arkiver bilder på.
Absolut.. men.. man ska ändå ta med att risken finns!
Jag vet att dvd-r inte är det säkraste mediet, men det räcker för mig då de ligger i en case i en bokhylla.
Men .. skulle nån av mina diskar haverera skulle jag förmodligen tappa all livsglädje, har 8års bilder, musik och filmer på dem..
Absolut.. men.. man ska ändå ta med att risken finns!
Jag vet att dvd-r inte är det säkraste mediet, men det räcker för mig då de ligger i en case i en bokhylla.
Men .. skulle nån av mina diskar haverera skulle jag förmodligen tappa all livsglädje, har 8års bilder, musik och filmer på dem..
Livslängden på en dvd-/cd-skiva är väl inte ens åtta år? :o
Jag har runt 40 GB bilder. Jag skulle jättegärna ha en fjärde backup på någon server. Men vad skulle det kosta mig? 40 GB är ju rätt mycket plats ändå. Och ständigt växande.
Har du testat detta? Är det tungt att starta och så?
Vid indexeringen första gången kan det vara rätt trögstartat ja och sedan ska ju alla nya bilder du lägger in indexeras också om jag inte minns helt fel.
Vid indexeringen första gången kan det vara rätt trögstartat ja och sedan ska ju alla nya bilder du lägger in indexeras också om jag inte minns helt fel.
Bilderna ska cachas på hårddisken också. Så se till att du har massa hundra MB till godo.
Jag måste också slå ett slag för Adobe Bridge, det funkar väldigt bra att märka upp bilder med sökord, betygsätta dom osv. Man kan sedan söka på t ex alla stående bilder tagna med 18mm bränvidd som har betyget fyra och sökorden sommar, mat, sol.
Hur bra som helst när man har mååånga bilder. Kruxet är att märka upp alla bilder så fort man laddar över dom från kameran, ibland slarvar man ju med det...