Vad har objektivet i topic för användningsområde? Hittade ett sånt idag begangnat för 720kr men är inte så haj på sånna här grejer.. Försöker lära mig dock...
Fotografering i största allmänhet. Innan zoom-objektiven började dominera, var det i princip alltid ett 50mm-objektiv som följde med kameran från början. Digitalkameror har för det mesta en sensor som är mindre än det klassiska negativformatet. Därför kommer man på en digitalkamera uppleva detta objektiv som ett porträttele. Men är det det man vill ha, så varför inte? Normalobjektiven brukar ofta hålla en rätt hög optisk kvalitet i förhållande till sitt pris.
Jag är mycket nöjd med min 50 mm 1.8 den levererar otroligt skarpa bilder. DEt är nog det mest prisvärda objektivet man kan köpa eftersom det nytt endast kostar ca 1300 kr. Tyvärr glömmer jasg ofta bort att använda mig av det.
just detta objektiv har 0,45m närgräns, om jag minns rätt, och vill du plåta makro bör istället välja ett annat objektiv med kortare närgräns/längre brännvidd.
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25