webForumDet fria alternativet

Minnes kort

Fotografering

2 svar · 466 visningar · startad av stattin

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Jag har en gammal digital kamera, Kodak DC260, när jag köpte den av en kompis fick jag med ett minnes kort på 16 mb. Lånar man ut kameran till sin kära mor så får man räkna med att piggarna i kortläsaren (till datorn) går av eller har blivit böjda. Det resulterade i kortslutning.

Så jag tänkte att ett nytt kort och kort läsare borde göra susen. Ett compact flasch 128 mb. Det ville förstås inte fungera och inga mindre kort finns i dagens läge (eller?), förhudlingen är kortet för stort MB mässigt. Så min fråga är kan man på något sätt formatera om kortet så det passar?

Förra kortet var av samma märke såklart!
Och jag vet inte om jag skriver i rätt del av forumet.

Ny kamera kanske..??

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Enligt denna FAQ ska tydligen den kameran klara vilka storlekar som helst: http://www.trix.com/dc260/
Problemet är bara att när den FAQ:en skrevs, var 64 MB den största storleken som existerade för CF-kort. Det är med andra ord en mycket gammal kamera. Ditt gamla CF-kort lär ju säkert fungera med den nya kortläsaren, så ett nytt kort var nog onödigt att köpa. Med tanke på kamerans ålder, borde du definitivt satsa på en ny kamera. Det har hänt mycket sedan 90-talet.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

Tyvär fungerade inte det gamla kortet..

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)