Nu när vi har varit runt på Konstrundan har jag fått förfrågan från en skulptör. Hur ordnar man bilder som man kan vrida på i datorn?
Jag har själv några skulpturer av denne konstnär och vill gärna testa att skapa vridbara bilder. Hur gör man? :q
När jag har gjort vridbara 360-gradersbilder så har det handlat om att jag har vridit på kameran, (och det finns det särskilda program för), men om jag förstår dig rätt vill du alltså vrida på motivet i stället. Intressant, undrar om man kan göra på något liknande sätt, dvs ta en massa bilder och låta datorn pussla ihop dem. Jag känner dock inte till något sånt program, utan det jag spontant tänker på är ju att rita av skulpturen i ett 3D-ritprogram. Då blir det ju inga som helst problem att vända och vrida på den.
Nu är ju jag ingen konstnär, så jag ritar inte och så... men när jag höll på med 3D för många år sen (1993 nån gång) så använde jag povray, undrar om det... *googlar*... det finns kvar! Wow! Nästan så man skulle ta och kika på det igen... http://www.povray.org/
Men det är ju inget ritprogram, så för din del vore det nog bättre med något annat, men jag har för dålig koll på den biten för att kunna tipsa om något program.
Nja, du har ju gjort som jag och bara vridit på kameran. Det är ju en kakbit (även om jag kör i Javaskript så det funkar direkt i webbläsarna). Men jag tror han är ute efter att man vrider på motivet i stället.
Tänk dig en bil på datorskärmen och att du kan vrida på den i tre dimensioner.
Finns det några program så man kan ta foton och pussla ihop dem, eller måste man modellera? Det är en intressant fråga som jag inte hade tänkt på tidigare.
Nu när vi har varit runt på Konstrundan har jag fått förfrågan från en skulptör. Hur ordnar man bilder som man kan vrida på i datorn?
Jag har själv några skulpturer av denne konstnär och vill gärna testa att skapa vridbara bilder. Hur gör man? :q
Ja precis. Hur gör man en sådan där.
Våra konstnärer har även stora stationär saker som jag inte kan snurra på, utan måste gå runt.. Men det är väl en senare fråga.
Gå runt är inga problem. Det behöver du inga särskilda program till. Det är bara att knäppa en massa bilder och så växla mellan dessa på skärmen som ett bildspel. Men du måste ha stativ och stå på samma avstånd och höjd från skulpturen hela tiden och bakgrunden bör se likadan ut.
Ja precis. Hur gör man en sådan där.
Våra konstnärer har även stora stationär saker som jag inte kan snurra på, utan måste gå runt.. Men det är väl en senare fråga.
Hej Lasp.
Du fotograferar bilden och sedan flashar filen. :moose
En kompis till mig är spelprogrammerare och gör mycket skumt på fritiden. Han har byggt ett program för att kunna tolka en bunt stillbilder som en 3d-modell.
Läs mer här.
QuickTimeVR kan användas för att snurra föremålet också inte enbart panoramavyer.
Ställ skultpuren tex på ett kakfat som går att snurra instället för att snurra kameran.
Här är Apples galleri med hårdvara i QTVR.. http://www.apple.com/hardware/gallery/
Dock aldrig testat testat det själv.
ps. första gången jag såg tekniken med att snurra föremål istället för kamera i QTVR var i i mitten av 90talet när Ylva Maria Thompson lekte med tekniken..
ps. första gången jag såg tekniken med att snurra föremål istället för kamera i QTVR var i i mitten av 90talet när Ylva Maria Thompson lekte med tekniken..