webForumDet fria alternativet

Redigera film

Fotografering

8 svar · 672 visningar · startad av devotion

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg
Frågan#1

Hej!

Klantade till mig och filmade med min ixus i stående format... :(

Finns det något program där man kan rotera en film, som man kan göra med en vanlig bild?

//Henrik

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jodå... jag brukar använda VirtualDub... problemet är att man får processa om filmen... Jag tycker det borde gå att göra "lossless" (som på Jpg-bilder)... men har tyvärr inte kollat upp det ytterligare...

hmm, ok..

Ska kolla upp det programmet..

Tack så länge... (y)

//Henrik

Verkar ju funka finfint...

Är programmet bra i övrigt?

((Henrik

det är bra... kan vara lite knepigt å veta hur man gör allting bara... men det finns bra guider på videohelp.com... är det nån finess man saknar kan det finnas plugin att ladda ner också... nä det är skitbra! och dessutom gratis...

men om man vill hålla på med riktig videoredigering liksom, då blir det till att använda t ex Adobe Premiere...

Jo, det är ju klart... men det är ju inte gratis... ;)

Mvh
Henrik

Jag kom och tänka på ett program för enklare videoredigering som faktiskt är gratis. Windows Movie Maker, om man uppdaterar till den nya versionen så har man faktiskt ett riktigt dugligt program för enklare saker. Jag har själv klippt ihop lite olika saker där och lagt på musik och sånt, funkar kanon. Fast man får ju resultatet i WMV-format då (tror inte man kan ändra).

Irriterande problem för övrigt det där om man råkar filma i stående format :) Har själv en Canon och även fast den har rotationssensor så funkar inte det på film av nån konstigt anledning... jobbigt...

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Danny skrev:

Fast man får ju resultatet i WMV-format då (tror inte man kan ändra).

Jo, visst går det att ändra:
Arkiv--> Spara filmfil--> Den här datorn--> (Välj plats att spara på)--> Visa fler alternativ...--> Övriga inställningar--> DV-AVI (PAL) :birp

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)