webForumDet fria alternativet

Canon Powershot S3 IS

Fotografering

945 svar · 86 389 visningar · startad av Danny · sida 4 av 48

Frågan, av Danny

Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

jaa.. du har det ju snäppet värre.. men jag beställde min först :P
Såg iofs på powershots3.com att folk börjat få den nu, så det kanske ser ljust ut ändå.. vem vet?!

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

Har läst igenom alla inläggen i den här tråden och vill för det första grattulera Danny till ett bra val av kamera...är den lika bra som Pro1:an så är den kanon :)
Pro1:an hade en blixtsynk på 1/3200 sekund vilket är super om man vill ta droppfoton.

Sen ville jag kommentera något angående batterilängd.
Min första digitalkamera var en Canon powershot 350 (köpt 1997 och med en upplösning på 640x480...WOW). Den kameran klarade c:a 20-30 bilder innan man fick ladda batterierna på nytt.

Nu har jag en Canon EOS350D Systemkamera och där kan man ta nästan 600 bilder på en laddning...så tekniken går framåt som tur är :)

Och till sist....Canon EOS350D är grym men den inbygda blixten klarar bara att synka 1/200 sekund vilket inte gör det lämpad för droppfoton...och det går heller inte att ha en extern blixt som synkar snabbare...den blir bara 1/200 sekund ändå.....om man frågar Canon dvs. Köpte en sigma EF-500 DG Super som kostar hälften av vad Canons 580EX kostar...men Sigman klarar ALLA synktider som kameran klarar...dvs ända ner till 1/4000 sekund vilket gör att man kan ta bilder som den här som jag tagit :)

gettingthere2.jpg

Zpookey:
Ja, EOS 350D är grym, tyvärr så var jag mer inne på en Nikon D50 men, det blev ju som sagt en S3:a istället.
Snygga foton du tagit föressten.. i like

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Zpookey skrev:

Har läst igenom alla inläggen i den här tråden och vill för det första grattulera Danny till ett bra val av kamera...är den lika bra som Pro1:an så är den kanon :)

Tack! :) Ja det jag läst så ska den väl inte vara i samma klass som Pro1'an men å andra sidan var Pro1'an långt från perfekt om man läser lite om den. Men om bara S3'an är som A95'an jag hade fast lite snabbare så är jag nöjd. Det som är grejjen är en väldigt mångsidig kamera i kompakt format :)

Zpookey skrev:

Pro1:an hade en blixtsynk på 1/3200 sekund vilket är super om man vill ta droppfoton.

Hade den!? Med inbyggda blixten?! Hmm... det står 1/250 sekund på specfikation. Klart bra med snabb blixt. Förut när jag tog droppfoto hade jag fyra lampor varav en var en sjukt stark. Tog på 1/4000 och 1/2000 det funkade faktiskt bra, fast man fick ha solbrillor på sig för att inte bli blind :D Ditt droppfoto var grymt snyggt, läckert med ljuset från vänster där...

jofawe skrev:

Zpookey:
Ja, EOS 350D är grym, tyvärr så var jag mer inne på en Nikon D50 men, det blev ju som sagt en S3:a istället.
Snygga foton du tagit föressten.. i like

"tyvärr", har du ångrat att du beställde en S3'a nu!? :OO ...jag själv vill inte ha en systemkamera, blev ju erbjuden som sagt, men jag vill ha en kompakt variant, när man dessutom får bra funktionalitet så man kan vara kreativ så är det nästintill optimalt :)

hah.. glömde jag skriva att jag valde S3:an för dess kompakthet :)
Sen vet jag inte om jag pallar med att köpa till 32 extra objektiv och 3 olika sorters blixtar för att få bra bilder heller.. det är ju systemkamerornas nackdel.

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

Danny skrev:

Hade den!? Med inbyggda blixten?! Hmm... det står 1/250 sekund på specfikation.

Hmm...konstigt...En kille jag brukar chatta med på ett annat forum har en PRO1:a och han kan synka sin blixt i 3200 om han sätter kameran i "Shutter Priority"...och han gör grymma droppbilder

Danny skrev:

...jag själv vill inte ha en systemkamera, blev ju erbjuden som sagt, men jag vill ha en kompakt variant, när man dessutom får bra funktionalitet så man kan vara kreativ så är det nästintill optimalt :)

Vet väl inte om Powershoten kan räknas som speciellt kompakt :p

Zpookey skrev:

Hmm...konstigt...En kille jag brukar chatta med på ett annat forum har en PRO1:a och han kan synka sin blixt i 3200 om han sätter kameran i "Shutter Priority"...och han gör grymma droppbilder

okej... det låter ju bra! Ja jag har ingen koll på begreppen, det verkar ju onekligen mystiskt eftersom det står 1/250 sekund på t ex EOS5D också, den borde ju vara grymmare än 350'n som det står det på också. Försökte hitta nån bättre info om det där, men det gick inge bra. Det blir spännande sedan när kameran kommer iaf...

Zpookey skrev:

Vet väl inte om Powershoten kan räknas som speciellt kompakt :p

Du menar S3'an, nä inte så värst kompakt :) ...A95'an kunde man ha i ficka, fast det var ju lite stort i fickan. Men S3'an är absolut ingen fickvariant. Men mindre än en SLR med objektiv. Särskilt då om man som jag isf vill ha en full-size SLR som EOS10'an eller motsv. 350'n är ju ganska lite ändå, provade den förut.

Nä ska det vara kompakt, då skulle det vara nya Ixus 800 med IS, den verkar som den optimala kompaktkameran, lite dyr bara.

Den är uppskjuten ytterligare en vecka nu säger de på JME ..

jag tror dom bara säger sådär så det ska låta bra, nästa vecka låter det väl likadant :) ...men om den kommer i maj som det står på de flesta ställen så är det ju bra...

Medlem sedan apr. 200612 inlägg

Hej,trevligt forum.
Jag ska köpa mig en Powershot S3, eller en S2'a om priset sjunker ordentligt.Läste i något test att ett snabbt minneskort är ett måste för att kunna använda videofunktionen fullt ut, vad tror ni om ett SanDisk Secure Digital Ultra II 2GB som har en skrivhastighet på 9MB per sekund och en läshastighet på 10 per sekund.Det bör väl räcka till? Finns att köpa för under tusenlappen nu.

Baxer skrev:

Hej,trevligt forum.

Japp, det är rätt trevligt här faktiskt, enda forumet jag brukar hänga i. Välkommen hit! :bire

Baxer skrev:

Jag ska köpa mig en Powershot S3, eller en S2'a om priset sjunker ordentligt.Läste i något test att ett snabbt minneskort är ett måste för att kunna använda videofunktionen fullt ut, vad tror ni om ett SanDisk Secure Digital Ultra II 2GB som har en skrivhastighet på 9MB per sekund och en läshastighet på 10 per sekund.Det bör väl räcka till? Finns att köpa för under tusenlappen nu.

Det räcker till. Det är lite overkill med ett värre (extreme-kortet), inte värt de extra pengarna. Det är iaf vad jag läst. Själv har jag beställt ett Ultra II Plus som fungerar som en USB-drive också.

Tack för svaret, då är det bara att beställa. Ska bli kul att se om det får upp farten på min gamla Pentax tills Canonen inhandlas.

Jag tror bara att kameran klarar 1gb kort.. verkar som det iallafall

jofawe skrev:

Jag tror bara att kameran klarar 1gb kort.. verkar som det iallafall

Kan det stämma,verkar ju helsjukt. :q
Var har du hört det?

Tror jag läste det på https://www.powershots3.com

jofawe skrev:

Tror jag läste det på https://www.powershots3.com

Hittar inget där.Du har inte förväxlat det med maxstorleken på video,som är 1Gb eller 1 timme.

Hittade svaret här http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=106583 samt diverse butiker säljer s2'an med 2Gb kort,så det är nog inga problem. :)

ahaaa.. så kanske det var :)
Men jag tror att 1gb räcker faktist.. det går in en sjuk mängd bilder på ett kort på 1gb

Jovisst,men iom att videonfunktionen håller sån bra kvalitet så lär man använda den också,och då blir det fullt fort.

347 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
192 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
198 ms — ändringar (db)