webForumDet fria alternativet

Canon Powershot S3 IS

Fotografering

945 svar · 86 389 visningar · startad av Danny · sida 36 av 48

Frågan, av Danny

Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2006157 inlägg

acka skrev:

Testade att ta lite kort med vidvinkel och telekonverter.

Tack för bilderna!
För min del är vidvinkel intressant, men efter att ha sett bilderna så kan jag klara mig genom att ta några steg tillbaka eller ta ett par bilder som jag sedan kan stitcha så att jag får en större bildvinkel.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Mmm... tittar man på de där bilderna verkar det inte som det är sådan våldsam skillnad på varken makro eller telelinsen. Men det finns ju andra grymmare linser från Lensmate, kolla:
http://lensmateonline.com/newsite/S2wide.html

Medlem sedan okt. 200667 inlägg

Ändrade mig

Medlem sedan aug. 200656 inlägg

Här är BÅDA mina ögonstenar i samma bild!

gbg.jpg
Medlem sedan nov. 200612 inlägg

Äntligen!! :) jag har fått min S3:a.

Va fin den är....
Den tar ju fantaskiska bilder. Men jag förstår nu att jag har mycket att lära :r

Var ute ock lekte lite med månen. Riktigt kul :) :)

Bifogar ett lite exempel.

Vad hade ni gjort i PS med en sådan här bild? Är inte så jätte vass med PS ännu...

Månbild.jpg
Medlem sedan nov. 200612 inlägg

vonpeppe skrev:

Idag kom det ett paket innehållandes Canon S3 (upplaga 2). Lyckan är givetvis total och jag hoppas att denna ska visa sig vara i bättre skick än den förra.
Det tråkiga är att jag inbillar mig att det är något som rasslar när jag rör kameran snabbt.... som om där låg en pytteliten lös del inuti.

Inbillar mig även att min förra hade en spärr halvvägs på avtryckaren (för fokusering) innan kortet togs. På denna finns ingen sådan spärr utan man får trycka ner halvvägs på känn.

Kan någon hjälpa mig att fräscha upp mitt minne?

Fortfarande löjligt nöjd med bilderna den producerar, synd att jag fått två måndagsexemplar

Jag hämtade min idag och jag började skaka på kameran i butiken och även denna hade ett litet skrammel innuti. Men jag fick förklarat för mig att det är "gyron" (tveksam stavning)som låter. Den som gör att bilden flippar 90 grader när man kolla på bilderna i kameran och "tiltar" kameran. Det skall tydligen vara så. :)
Så alla våra S3:or borde skramla lite... :bire

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Jalle K skrev:

Jag hämtade min idag och jag började skaka på kameran i butiken och även denna hade ett litet skrammel innuti. Men jag fick förklarat för mig att det är "gyron" (tveksam stavning)som låter. Den som gör att bilden flippar 90 grader när man kolla på bilderna i kameran och "tiltar" kameran. Det skall tydligen vara så. :)
Så alla våra S3:or borde skramla lite... :bire

Gyron är ju elektronisk, så jag tror att de drog en vals för dig i butiken.

Medlem sedan aug. 2006191 inlägg

Scanner

Det här är kanske inte rätt tråd att ställa frågan men jag gör det ändå. Ni är ju fotografer, tänkte köpa en scanner, när det står att man kan scanna negativ och dia, innebär det att man kan digitalisera sitt kort från negativet eller diabilden. Jag tycker det låter så otroligt bra. :q

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

jofawe skrev:

Gyron är ju elektronisk, så jag tror att de drog en vals för dig i butiken.

Är du heltsäker? Vet mångakameor där inte är elektroniskt.

Medlem sedan aug. 2006157 inlägg

LenaMarie skrev:

tänkte köpa en scanner, när det står att man kan scanna negativ och dia, innebär det att man kan digitalisera sitt kort från negativet eller diabilden. Jag tycker det låter så otroligt bra.

Som du kanske kommer ihåg har ja ett par flatbäddsskannrar med så kallat dialock. De fungerar för vanliga foton, men för dia och negativ är de inget vidare. Det var av denna anledning jag provade att fotografera av projektionsduken med min S3:a och fick vida bättre resultat. Ska du ha bra kvalitet vid skanning av dia o film ska du använda en speciell diaskanner, men de är tyvärr ganska dyra.
Det man också kan använda en skanner till är att skanna en textsida och sedan få in text och bilder direkt i Word (OCR). Med HP följer det med sådant program gratis.

silop skrev:

Som du kanske kommer ihåg har ja ett par flatbäddsskannrar med så kallat dialock. De fungerar för vanliga foton, men för dia och negativ är de inget vidare. Det var av denna anledning jag provade att fotografera av projektionsduken med min S3:a och fick vida bättre resultat.

Jag kommer ihåg, förstod nästan att det inte kunde vara så enkelt som det beskrevs i specifikationen, nu har jag iaf beställt en enklare scanner för det är i första hand gamla foton som jag vill använda den till. Hade en som fungerade bra men den är så gammal så den klarar bara win 95 och det finns det knappast någon som har idag, bara att skrota

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

LenaMarie skrev:

men den är så gammal så den klarar bara win 95 och det finns det knappast någon som har idag, bara att skrota

mja... är du säker? Jag har en gammal Agfa Snapscan 1236s och den är rätt gammal, men bra! Den kör man på SCSI-kort och jag hade länge inget PCI-kort men köpte ett begagnat på nätet för 300 kronor! Lite dyrt kanske, men jag tyckte det var värt det! Så skaffade jag mig nya drivrutiner på deras hemsida, de nyaste versionerna finns konstigt nog inte till just min scanner, men de fungerar utmärkt i alla fall! :)

Men men... det är väl inte dumt att köpa ny heller, man kan ju få en skitbra scanner idag för 1-2 tusen... tror jag, eller om de inte är så bra som det verkar :) du kunde ju be att få prova i en bra butik...

Danny skrev:

mja... är du säker?

Ja rätt säker, kollade på nätet på deras hemsida (iofs länge sedan nu) och tyvärr så har de inga nya drivrutiner så scannern har stått i en garderob i några år och nu har den hamnat i garaget. Jag har köpt en ny billig, hoppas den är bra ändå. Synd bara att fungerande grejer måste kastas pga avsaknaden av nya drivrutiner. Inte speciellt miljövänligt (n)

Medlem sedan apr. 200699 inlägg

LenaMarie skrev:

Ja rätt säker, kollade på nätet på deras hemsida (iofs länge sedan nu) och tyvärr så har de inga nya drivrutiner så scannern har stått i en garderob i några år och nu har den hamnat i garaget. Jag har köpt en ny billig, hoppas den är bra ändå. Synd bara att fungerande grejer måste kastas pga avsaknaden av nya drivrutiner. Inte speciellt miljövänligt (n)

Vad är det för märke på denna scanner?Har som Danny skrev själv
en Agfa Snapscan 1212.Och den har jag haft i 6år nu.Denna kan
jag köra ihop med Windows XP Pro.Laddade bara ner drivrutiner
från deras hemsida.Och då är ändå denna scanner nerlagd sedan
flera år.

Mulle skrev:

Vad är det för märke på denna scanner?Har som Danny skrev själv
en Agfa Snapscan 1212.Och den har jag haft i 6år nu.Denna kan
jag köra ihop med Windows XP Pro.Laddade bara ner drivrutiner
från deras hemsida.Och då är ändå denna scanner nerlagd sedan
flera år.

Den heter Primax, Colorado Direct. Det är vad som står på locket

Medlem sedan okt. 200122 inlägg

LenaMarie skrev:

Den heter Primax, Colorado Direct. Det är vad som står på locket

Prova med dessa drivrutiner:
ftp://ftpdriver:s5dkf34jbg@ftp2.nix.ru/download/drivers/only_from_www.nix.ru/scanner/primax/compact4800direct/c4824nt.exe

Dom är till en Primax 4800 Direct, men om jag kommer ihåg rätt skall de funka även till colorado.

malun skrev:

Prova med dessa drivrutiner:
ftp://ftpdriver:s5dkf34jbg@ftp2.nix.ru/download/drivers/only_from_www.nix.ru/scanner/primax/compact4800direct/c4824nt.exe

Dom är till en Primax 4800 Direct, men om jag kommer ihåg rätt skall de funka även till colorado.

Tack, schysst, det ska jag testa, fungerar det så har jag hux flux 2 scanners, min nya kom idag. Då har man en reserv :)

Minneskort

Technaxx Highspeed 80x 2 GB SD minneskort att användas i digitalkameror,handatorer,vissa mobiltelefoner samt alla produkter som kräver Secure digital,SD kort.

Kan man ha den här varianten av minneskort i S3:an :q

Stopp ni behöver inte svara, jag har hittat att det fungerar

Medlem sedan sep. 200631 inlägg

Minnes kort till Canon powershot s3

Funkar detta minneskort till denna kamera Canon powershot s3 :q

777 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
354 ms — deklarationer (db)
262 ms — hämta statistik (db)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
372 ms — ändringar (db)