webForumDet fria alternativet

Canon Powershot S3 IS

Fotografering

945 svar · 86 389 visningar · startad av Danny · sida 18 av 48

Frågan, av Danny

Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200699 inlägg

silop skrev:

Prova istället

http://www.datamatic.se/PDF/ADVCUG_SV.pdf

men:
http://www.datamatic.se/START_SV.pdf
ska också fungera

Jag kan i Internet Explorer 6.0 bläddra mellan sidorna.
Det vore bra om någon kan bekräfta att det går att läsa PDF:en

Båda länkarna fungerar klockrent i IE6 :P

Medlem sedan aug. 2006191 inlägg

Ja Mulle har rätt de fungerar i IE6 båda två. När jag klickade på själva manualen kom sidbläddringen fram, konstigt?

Medlem sedan aug. 200616 inlägg

Då har man beställt 2 minneskort av kompisen på datorgrossistfirman =). Båda av märket A-Data. Ett 2gb 150x till lilla sanyokameran ifall det skulle vara fel på mitt nuvarande 1gbkort och ett 4gb 150x =) håller på att testa kortet i ett program hemma nu.

Ang att kameran varnar sent för låg batterinivå trodde jag var ett känt faktum med canon men kanske har fel. Vad tycker ni andra?

Ang stich och den ej genomskinloga tagna bilden..på min första digitalkamera (en canon ixus digital, 2.1mp 2x zoom..mao gammal rackare ) så var den tagna bilden halvgenomskinlig men programmen som sätter ihop bilderna kanske är så bra att den kompenserar ifall man lutat kameran eller så själva.

jakten på bra väska går vidare..hittade lite på biltema... var en midjeväska och nån liknande som jag kikade på...går kanske modda lite. vattenskyddad å jävligt billiga.

Hur många XXXx motsvarar ett ultraII och III?

Nej dags å åka hem från jobbet =)

Medlem sedan sep. 200614 inlägg

Lycklig ägare

Läste om Canon Powershot S3 IS i en fototidning för ett tag sedan, och blev lite intresserad. Sökte på nätet och hamnade på denna tråd.
Den var mycket kul att följa, och resultatet blev att jag köpte en i onsdags. :e

Har inte provat så mycket ännu, men den verkar väldigt rolig + kanon att filma med.

Är det någon som vet om man kan ta ut "en bild" från det man har filmat?

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Magnum skrev:

Är det någon som vet om man kan ta ut "en bild" från det man har filmat?

du kan ju ta kort medans du filmar?

Magnum: vet att jag gjort screenshot från filmer mm med programmet HyperSnap. testa det.

EDIT: Har testat hypersnap 6.1 nu i en reggad version och det funkar utmärkt att ta screenshot på filmerna. testat med filmer från kameran uppspelat genom nätverket från min bärbara i MediaPlayerClassic på stationära burken.

Medlem sedan aug. 2006157 inlägg

Det här med att ta film med S3:an kräver en ny attityd.
Räven satt på åkern och kollade mig. Jag gick försiktigt och hämtade kameran snabbt.
När jag kom tillbaka hade räven fångat en sork. Jag tog då ett antal bilder på full tele, men tryckte inte på filmknappen trots att jag hade 15 minuter att filma om jag hade önskat.
Här är en bild i alla fall:

Raven.JPG
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Det blev en riktigt bra bild i alla fall! Snyggt fångat, silop.

Jofawe: Jag läste det i manualen, men om det man filmar går rätt så fort är det svårt att veta när man ska trycka vid rätt tillfälle.

PiZZaMaN: Hur blir bildkvalitén, blir bilden skarp. Har hört att det inte blir så skarp?

Medlem sedan sep. 200649 inlägg

Hej alla glada fotointresserade!!

Har precis som många andra här suttit och surfat runt på nätet för att hitta info om kameran som fångat mitt intresse, Canon Powershot S3 IS. Superbra sida det här. Har suttit och lusläst hela den här tråden och Ni har verkligen fått mej övertygad, jag SKA köpa denna guldklimp. Men först måste jag sälja min Konica Minolta Dimage Z3, någon intresserad??? ;)

Så, när den gamla åkt ur hoppas jag att jag har en guldklimp i handen redo att memorera händelserna runt omkring mej.

Åker till Italien i slutet av september och det vore ju underbart om man kunde ha en S3 IS då. Skulle vara såååå kul att gå på Roms gator och fota alla vackra hus. WOW!!!

Tack återigen för all värdefull rapportering ni gjort ang kameran....

Åsa (ny fotogalning här)

Magnum skrev:

Jofawe: Jag läste det i manualen, men om det man filmar går rätt så fort är det svårt att veta när man ska trycka vid rätt tillfälle.

Jag har aldrig upplevt att det blir svårt att fånga det man tar kort på.
kortet blir ju i högsta upplösning och kvalité och oftast helt okej (Om det är bra ljus vill säga).
ENDA nackdelen är att det blir ett "avbrott" i filmen..

jofawe skrev:

Jag har aldrig upplevt att det blir svårt att fånga det man tar kort på.
kortet blir ju i högsta upplösning och kvalité och oftast helt okej (Om det är bra ljus vill säga).
ENDA nackdelen är att det blir ett "avbrott" i filmen..

Jag förstår vad du menar, men jag hade tänkt hugga ett äpple med ett skarpslipat svärd. Det går rätt så fort och det blir svårt att trycka av precis när svärdet går igenom äpplet. Det blir väldigt fräckt sprut av äppelsaft när klingan går igenom.

Därför tänkte jag filma och ta en "ruta" från filmen.

Ålo: välkommen hit. :) när du kommer tillbaka får du kasta upp lite bilder =)

Magnum: borde det inte funka bäst med nått videoredigeringsprogram? att plocka ut en frame i ett sånt måste ju vara det bästa. kan inte nått om sånna men borde väl gå att göra om man tex ska bränna det man filmat som dvd å vill ha som knapp eller bakgrund på skivan. Tänk bara på att en sån bild vill man igentligen ha i hög upplösning. om man kör i bra ljus å sätter kort slutartid å köper en jävla massa äpplen borde det bara vara att köra på tills man har tur å knäpper kortet i rätt tid. eller är det nästan omöjlig kanske.

Ang att bilderna blir suddiga: Testade att pausa ett filmklipp nu tog en screenshot på filmrutan å sen sparade ja bilden som okomprimerad bmp i samma storlek som filmen och jag ser ingen skillnad iaf när jag lägger den cappade bilden brevid mediaspelarens pausade bild.

Danny: "- Blixtsynk på 2:a ridån! Det kan vara rätt coolt, t ex på biljardbilderna jag tog idag."

Dom bilderna vill jag se =)

Ang mitt struliga minneskort. körde "PC Inspector smart recovery" och fick tillbaka dom bilderna minneskortet tappat. Körde även check media på det kortet i samma program men var inga trasiga sektorer. och som sagt kortet har funkat felfritt i min sanyo. när jag dragit över bilderna tog jag och formaterade kortet men det visade ändå att 702 mb var upptaget. fick lågnivå formarera det för att det skulle bli tomt. skumt är det. hoppas nya 2 och 4gb minnena funkar bra.

Ang manual: jag köpte min på webhallen och fick inte med någom svensk utan en kille på minhembio.com`s forum (i en s3is tråd där) skickade den svenska till mig innan jag köpte kameran. Skrev ut manualen på jobbet med 4 manualsidor/a4sida för att få hålen till vänster som vanligt samt att jag skrev ut dubbelsidigt. funderade på hur jag skulle få ett bra häfte av manualen och hittade på biltema en mapp med plastfickor i som jag köpte för ca 17kr =) blev jättebra.

Ingen som hittat små platta karbinhakar och en bra rem så man kan få en längre avtagbar nack/halsrem till kameran?

Ni som tänkt att köpa storre minneskort (läs 4gb) till era kameror kan läsa detta först http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=197503
själv är det ett A-Data 4GB 150X Turbo Secure Digital Card High-speed performance at 22.5MB/s som jag kommer få. Vet inte hur snabba ultraII/III korten är men 22.5mb/s lär ju räcka. Var ett trancend jag skulle köpa först innan theclickstore började strula med leveransen av kameran å kortet.

Magnum skrev:

Jag förstår vad du menar, men jag hade tänkt hugga ett äpple med ett skarpslipat svärd. Det går rätt så fort och det blir svårt att trycka av precis när svärdet går igenom äpplet. Det blir väldigt fräckt sprut av äppelsaft när klingan går igenom.

Därför tänkte jag filma och ta en "ruta" från filmen.

Testat sekvenstagning?
Du kan ju ta 2 bilder i sekunden så då borde det räcka med 5-6 äpplen ;)

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Testade att ta ett nattkort.
Tid : 22:52 (det var riktigt mörkt då)
Slutartid : 15s
Bländare : F/3,2
Iso : 80

Kortet helt oredigerat förutom att det är förminskat.

night (Medium).JPG

Tack för alla tips, ska prova dem.

Återkommer om det blir någon bra bild.

Medlem sedan aug. 20064 inlägg

Först vill jag tacka för alla svar på mitt förra inlägg. Köpte kameran och fick äntligen hem den igår. Var ute och provfota lite idag och jag var mer än nöjd, allt funkade perfekt. Men så lite senare skulle jag ta ett par kort till och satte på kameran. Fällde ut displayen och vred om den för att sätta tillbaka den i "hålet" igen. Men nu var allt spegelvändt och uppochner. Har provat allt känns det som och nu undrar jag om det är någon som har en lösning!?

Lith: det finns nånstans i en meny alternativet "spegelvänd display" ..

Medlem sedan sep. 200649 inlägg

Är det någon som gjort någon videoupptagning med S3 IS på en rockklubb???

Vill gärna veta hur den klarar av ljudet och ev källarmörkret.

Tacksam för svar!!!

Åsa

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)