Jag var ikväll vid Medborgaplatsen och tog emot OS-hjältarna och fascinerades av alla blixtar. Det ser så jävla (ursäkta språket.. ) härligt ut att ha en riktig kamera som man kan dokumentera viktiga händelse.
Suget blandat med en längtan av en kamera har länge varit stort och nu har den ÄNTLIGEN blivit dags, men vad skall jag köpa? Jag kommer fota diverse händelser, fotbollsmatcher, kompisar och ja, i princip allt, men mest för sport.
Budgeten ligger på 6-8000 kr. Tror ni man kan hitta något bra för denna summa? Med bra menar jag en redig grej och ingen plastig liten b-kamera.. ;)
Då tycker jag absolut att du ska titta på någon av de digitala kamerahus som finns nu för ungefär de pengarna. Jag har själv en Canon EOS 350D och jag är skitnöjd med den! Nu var det något år sedan den dök upp så de är säkerligen på G med någon ny modell så det kanske lönar sig att avvakta våren.
Systemkamera eller!? Isf tycker jag också Canon EOS 350D vore nåt. 300'an var inge vidare, men 350'n är mycket bra för det priset. Du får själva kameran för dom slantarna, vänta-principen är jag inte mkt för, men det är möjligt att det vore bra nu, ingen aning, isf borde man ju kunna ta reda på OM dom har något på G :)
Då tycker jag absolut att du ska titta på någon av de digitala kamerahus som finns nu för ungefär de pengarna. Jag har själv en Canon EOS 350D och jag är skitnöjd med den! Nu var det något år sedan den dök upp så de är säkerligen på G med någon ny modell så det kanske lönar sig att avvakta våren.
Jävla fin design och verkar vara en grym sak. Har du några tidigare bilder du tagit?
Vänta-pricipen är ju ungerfär som komponenter... det kommer ju nya saker och man kan ju inte vänta hur länge som helst.
Vänta-pricipen är ju ungerfär som komponenter... det kommer ju nya saker och man kan ju inte vänta hur länge som helst.
Precis så tycker jag med :) ...här är det liite skillnad dock. Det kommer nytt var tredje år kanske istället för några gånger per år :)
Iaf. Som Mayday säger, du får (och bör) köpa till objektiv. För om man köper paket med objektiv så får man med ett riktigt uselt ojbektiv. Det är iaf vad jag läst. Å andra sidan, jag spanade själv in den kameran och paketet med objektiv var billigare än endast huset! Såå... :) då kunde det kanske vara reservobjektiv eller något...
Nja, så himla dåligt är det inte. Denna bild är tagen med kitobjektivet.
Fast bra är det inte men det duger allt i början. :)
mmm... använde väl kanske lite starka ord där, allting är ju relativt såklart, i början är det ju säkert fullt dugligt, och kanske räcker annars också om man inte är petig :)
Men... jag vill också påpeka att man måste inte ha systemkamera... det finns bra kompaktkameror också... fördelen med dom är att man kan ha med dom oftare... man kan få lika bra bilder med sådan, bara det att man kan inte slänga på ett halvmetersobjektiv och fota fåglar i träden t ex :)
Kit-objektiven är ofta väldigt prisvärda och räcker gott att börja med. Använder mitt kit-objektiv till min D70 väldigt mycket och jag har inget att klaga på. Visst finns det bättre men de kostar nästan lika mycket som kamerahuset. Om man skaffar systemkamera bör man vara beredd på att den inte är lika smidigt att ta med sig samt att man antagligen kommer köpa mer tillbehör. Även om man inte tänkt sig det från början så vill man definitivt ha en blix och fler objektiv.
Ja nu för tiden är nog kit-objektiven rätt bra, jag har inget kit-objektiv till min D70 eftersom jag köpte bara huset, men min bror har och det verkar funka riktigt bra.
Valet mellan systemkamera eller kompaktkamera beror väl helt enkelt på på vilket sätt du tänkt fotografera och vad du har för krav. :) Har man inte haft systemkamera innan så klarar man sig säkert långt med en kompakt, men annars är det stor skillnad! :D
278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25