webForumDet fria alternativet

Bära med kameran?

Fotografering

10 svar · 1 094 visningar · startad av [AMD]Zmaster

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg
Frågan#1

Hej hej alla!

Var länge sen jag postade något i foto-tråden av den enkla anledningen att jag inte haft tid. Tror jag i alla fall.
Problemet är att när jag fotat utomhus har jag planerat långt innan, packat och sen dragit ut. Saknar det spontana men det är svårt med en stor systemkamera. Hur gör ni?
Jag vill ju t.ex. kunna glida runt på stan, hitta ett coolt ställe och fota det!

Måste fota mer än jag gör nu, men hur ska jag lyckas bära med mig kameran bättre?

Tips tack!

Medlem sedan okt. 2002304 inlägg

skaffa en liten och smidig digital kamera, som är av lite bättre kvalit'e! då tror jag att det är lättare att ha med den på stan och fota lite allt möjligt!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag var också ute efter en väska där jag på ett smidigare sätt kunde ha med kameran (EOS 350D) i stort sett var jag än går. Så, jag köpte en Lowepro - Orion Trekker II (svarta modellen) för ungefär tusenlappen. Visst, det tar ju några sekunder att plocka fram prylarna och väskan täcker väl inte så himla mycket optik, men för mig som har telet på huset och kitobjektivet vid sidan om fungerar det. Då får jag även plats med batteriladdaren, fjärrutlösaren samt en liten smidig kikare plus det större facket för övriga prylar.

Så här långt är jag mycket nöjd med den, jag menar, det är ju trots allt en vanlig ryggsäck i grund och botten. Bra kvalitet, rymmer mina nuvarande behov och smidig att ha med sig. Eldprovet blir utförsåkningen under någon av de kommande helgerna. ;)

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Har precis samma problem. Svårt med det där spontana, även om kameran är med så tycker jag aldrig man riktigt får tid till nåt. Om man är ute och glider med polarna så är det ju ingen idé att stanna nånstans för att fota och greja. Liksom. Även om jag är ute själv så blir det ändå inte av då man oftast har nåt ärende eller liknande, det enda som skulle funka för min del är nog att planera en spontan fotopromenad. :p

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Skruva på en glugg som funkar för det mesta, typ 24-70, 28-75 eller liknande och knata runt på stan med kameran runt halsen... funkar jämt. :D

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Okej. Nu måste jag bara säga varför jag har kompaktkamera. Jag tar oftare spontana bilder för skojs skull än rena fotobilder. Sååå... jag köpte mig en bra kompaktkamera som jag kan ha med mig jämt om jag vill det. Den är dessutom ganska bra så jag kan fota på "riktigt" också om jag vill det, ibland kanske jag vill ha mer än 3x zoom iofs, men det är faktiskt inte så ofta jag zoomar ändå så. En bra kompromiss. Ni som redan har systemkamera kan väl köpa en liten kompaktare att ha med sig i byxfickan. Jag kan tänka mig att största problemet är att man inte orkar släpa runt på en stor systemare i många lägen...

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag skaffade mig en Crumplerväska för att ha en mer diskret kameraväska som man kan bära med sig överallt och samtidigt kunna få plats med lunchlådan. Crumpler har flera olika väskor för foto. Tyvärr är de rätt dyra men väldigt snygga.
Sidan https://www.crumpler.se är också ett kapitel för sig.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag skaffade mig en http://www.lowepro.com/Products/Toploading/classic/Topload_Zoom_1.aspx som komplement till min vanliga fotoväska. I den får jag plats med kameran med en 24-120 glugg på utan problem.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Danny skrev:

Okej. Nu måste jag bara säga varför jag har kompaktkamera. Jag tar oftare spontana bilder för skojs skull än rena fotobilder. Sååå... jag köpte mig en bra kompaktkamera som jag kan ha med mig jämt om jag vill det. Den är dessutom ganska bra så jag kan fota på "riktigt" också om jag vill det, ibland kanske jag vill ha mer än 3x zoom iofs, men det är faktiskt inte så ofta jag zoomar ändå så. En bra kompromiss. Ni som redan har systemkamera kan väl köpa en liten kompaktare att ha med sig i byxfickan. Jag kan tänka mig att största problemet är att man inte orkar släpa runt på en stor systemare i många lägen...

Det beror väl på vad man känner, jag har med min D70 väldigt ofta och det är inte jobbigt alls. :) Bara man har en bra väska så är det nemas problemas. Jag köpte en vanlig väska i en vanlig väskaffär, och la i lite tillklippt "liggunderlag" för att få lite skydd och vips så hade jag en bra fotoväska för 149 kr. :h (där det även går i saker som plånbok, vattenflaska osv, vad man nu vill ha med sig)
Men vill man inte ha väska så får man väl skylla sig själv. :P ;)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Äh, vad ni klemar med era kameror grabbar!!! Det behövs väl inga väskor för att ta bilder snabbt... bara se till att du inte dunkar objektivet in i stengolv så går det nog bra. Jag knölar ibland ner kameran i handväskan (ja en 350D med batterigrepp och Tamron 28-75/2.8) eller bara slänger den runt axeln och går ut... om man har den i väska för mycket är risken att den blir liggande - å vitsen med kameran är ju att man ska ta bilder och inte sälja den i andra hand för ett bra pris för att den är "som ny".

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Ja precis, oftast tar jag den bara över axeln också. Men om man nu ska göra något annat än fota i första hand så kan det vara bra med en väska. :) Men oftast har jag ändå kameran uppe och inte i väskan, för där blir inga bilder tagna...

647 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
512 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
512 ms — ändringar (db)