webForumDet fria alternativet

Fota inne på flygplatsen

Fotografering

11 svar · 1 280 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Vet ni ifall det råder några fotorestriktioner på Sveriges flygplatser? En liten kompaktkamera är väl en sak, men att springa runt med en systemkamera, blixt och tjockt objektiv kanske är en annan?

Vad tror ni? Är det lugnt eller? Efter incheckning också... :)

Det är ju mitt handbagage.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Inne på Arlanda har jag haft min 350D framme med mitt 70-300mm pågluggat och det var ingen som sa till mig. Däremot har jag inte haft den framme vid incheckning, men min gamla semipro-kamera (Fuji Finepix S602Z) har jag haft framme flera gånger under flygningar. Inga problem där.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag tror inte det är så farligt på svenska flygplatser. Dessutom tror jag att flygplatspersonalen känner till begreppet flight spotting, så de ska nog inte missförstå dig eller något sådant. På flygplatser där de har striktare regler (som exempelvis de i USA, kan jag tänka mig) kan det komma fram någon och fråga vad du håller på med, och det kan det nog vara bra att ha passet redo. Var utanför HK's flygplats i somras och tog bilder på lite flygplan, och då kom det bara en vakt och frågade lite frågor, om vad jag gjorde där o.s.v. Inget farligt.

Så, eftersom det var svenska flygplatser du skulle gå runt i så är det nog inga problem. Bara att fota på! :)

Jo, själv har jag varit inne på Landvetter och gått runt och fotograferat också, och då var det heller inga som kom fram till mig. I och för sig hade jag ingen megastor proffskamera, men ändå. ;)

Medlem sedan jan. 2003236 inlägg

http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____38249.aspx

Verkar inte vara några problem om man betalar för sig iallafall.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det råder inget generellt fotoförbud på flygplatser i Sverige, med ett undantag. De röntgenapparater som handbagaget passerar genom är så kallade skyddszoner, vilket innebär att du kan bli åtalad om du fotograferar där (Eller avbildar på annat sätt, t ex ritar av)
Men det finns alltid tydliga skyltar angående detta, så du behöver inte oroa dig för att göra detta av misstag.

Tack för era svar. Då utgår jag ifrån att det inte är några problem. :)

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Ursäkta om jag lånar tråden lite.
Har för mig att det var prat om det förut att fotorullar kunde ta skada av röntgen på flygplatserna, stämde det eller inte?
Likaså med digitalkameror, är det utan fara att skicka in dem?

Det är ingen fara med lite röntgen på digitalkamerorna. Det går så pass fort.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Är inte svenska flygplatser skyddsobjekt?

K@llen skrev:

Är inte svenska flygplatser skyddsobjekt?

Ifall man inte får fota så utgår jag ifrån att det är skyltar uppsatt.

Jag menar. Så länge man inte vet att man inte får fota så får man ju fota. Vi får se hur det går. :) Jag tänker ju inte springa runt och plåta säkerhetsvakter och övervakningskameror direkt. :p

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

I norges tunnelbana fick vi inte fotografera, inget flyg men ändå. Vi såg inga skyltar utan blev stoppade av biljettkontrollanterna.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har fotat en massa på flygplatser, i Amsterdam (Schiphol) t ex rände jag runt med kameran som en tok då jag höll på å ta experimentbilder på folk i rörelse på flygplats. Men däremot på flygplanen kan dom ha lite delade uppfattningar om man får fota, sist jag flög fick man inte använda kameran på hela flygningen, försökte smussla lite, men dom kom på mig... jaja, har ändå tillräckligt med flygfoton. Fota inne i cockpiten är extra förbjudet, passade på att slinka in där glatt och prata med kaptenen och fota lite, han tyckte det var roligt, men en flygvärdinna kom fort och ledde bort mig, jag låtsas bara vara dum svenne :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)