webForumDet fria alternativet

DV-Kamera

Fotografering

8 svar · 1 131 visningar · startad av Lasse H

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg
Frågan#1

Någon som kan rekommendera en hyfsat billig dv-kamera med bra kvalitet?

Vad bör man tänka på vid köp av dv-kamera?

Hur för man över filmen från kameran till datorn? Via usb2 eller firewire?

Vad krävs i teknisk väg av datorn vid redigering av dv-film? Alltså i RAM minne mm?

Spelar dv kameran in på videokassett eller minneskort? Måste väl ändå vara på kassett antar jag?

Blir det DVD-kvalitet av filmen?

För man enkelt över det redigerade resultatet till DVD eller cd?

Duger resultatet tekniskt sett till lokal-tv?

Mycket frågor och obefintlig kunskap i ämnet som synes.

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Någon som kan rekommendera en hyfsat billig dv-kamera med bra kvalitet?

Vad har du för budget? Jag skulle ändå säga Sony DCR-HC94 . Jag har själv haft HC90 (föregångaren) och måste säga att den var värd alla pengarna. HC94 har samma bildprocessor men har däremot fått lite detaljändringar så som annat batteri och småsaker - bra! Samt att den har begåvats med ett mycket lägre pris. HC96 finns också, men skilladerna är väldigt små.

Vad bör man tänka på vid köp av dv-kamera?

Mycket lagringsutrymme behövs i datorn - okomprimerat tar det 12GB/timme. Att komprimera är inte att rekommendera om du planerar att redigera sedan. Och så behöver du ett firewirekort.

Hur för man över filmen från kameran till datorn? Via usb2 eller firewire?

Firewire är standarden. Går ofta med USB också men det är med annan teknik. Själva inläggningen går i 1x hastighet, om du t.ex. spelat in en timme så tar det en timme att lägga in det på datorn.

Vad krävs i teknisk väg av datorn vid redigering av dv-film? Alltså i RAM minne mm?

Mycket hårddiskutrymme. Sedan kan du nog gå ganska långt ner i siffrorna men då får du räkna med att det tar längre tid helt enkelt. Men 512MB RAM som minimum är väl att rekommendera.

Spelar dv kameran in på videokassett eller minneskort? Måste väl ändå vara på kassett antar jag?

Det finns både och. Band är dock det allra vanligaste, även om minneskorten börjar komma mer och mer. De har framtiden med sig då det går mycket fortare att lägga in det i datorn, samt att bilden är helt digital från första början - aldrig lagrats på band som i värsta fall kan medföra kvalitetsförlust (med dåliga band osv). Finns även de som bränner direkt till DVD, men här blir det genast lite krångligare med formatet om du vill ha det i datorn och redigera.

Blir det DVD-kvalitet av filmen?

Det blir bättre ändå. Den har samma upplösning förstås, om det inte är en HDV-kamera. PAL, 4:3 - 720x576 eller 16:9 - 720x405. Men bitraten är avsevärt högre än DVD, då du har tillgång till det okomprimerade materialet.

För man enkelt över det redigerade resultatet till DVD eller cd?

Ja, de flesta redigeringsprogram har en DVD-funktion, som konverterar formatet till MPEG2 och bränner till DVD.

Duger resultatet tekniskt sett till lokal-tv?

Ptja, dv-kamera är ju alltid dv-kamera och är förstås mer "familjekamera" än tv-kamera. Men rent tekniskt, ja. Eller hur menar du?

Mycket frågor och obefintlig kunskap i ämnet som synes.

Hoppas det här kan hjälpa dig nåt. :)

Tack för ditt svar.
(y)
Vi håller på med ett projekt på jobbet så det finns ju en del pengar budgeterade men dom ska ju räcka till en massa andra grejer också.
Dator har jag redan beställt då våra befintliga burkar inte riktigt motsvarar kraven för att redigera video.
Beställde burk med P4 3.0Gig 1024RAM Firewire o DVD- brännare.
Det lär ju räcka.

Sonyn du rekommenderar ser ut att passa våran budget ganska bra.

Meningen är att ungdomar ska producera film och då också eventuellt för lokal-tv.

Jag tror nog att en dv-kamera idag klarar detta.

Frågan är nog kanske om dom som använder tekniken klarar den...:-)

..fast den har inte 3ccd-teknik....?

Jag förstår. :)

Men om ni ska producera sånt så kanske en kamera med mer manuella inställningar, och framförallt med mikrofoningång kan vara att rekommendera. Jag saknade själv det ganska mycket, då Sonyn har inte mycket sånt. Men det är en fråga om att kompromissa. Bra kvalitet - med mindre möjligheter (som HC94:an) eller lite sämre kvalitet med mer möjligheter - för samma pris. Både och kostar givetvis mer.

Några tips kan vara Panasonic NV-GS280 eller Canon DM-MVX460 som inte har nåt pris än, men jag skulle gissa på runt 6000:-. Föregångaren till denna och HC90 var det jag valde mellan förut, men valde kvalitet framför kvantitet, då föregångaren "bara" var i mellanklass på bild och ljud.

r/ 3CCD har visserligen sina fördelar förstås, som t.ex. bättre färgåtergivning i mörker. Sony har dock sin NightShot. I övrigt presterar denna kamera lika bra som en 3CCD i samma prisklass. Kanonbild.

Måste också tipsa om dvspot samt camcorder.info där du kan se lite recensioner. dvspot har bland andra HC90 och föregångaren till Panasonic GS280 - GS150 . Observera också att Canonkamerorna heter Elura på andra sidan pölen. Föregångaren till MVX460 heter MVX350 här - där borta Elura 90, vad MX460 heter vet jag inte, men Elura 100 kan väl vara troligt. ;)

Panasonic NV-GS280 ser ju intressant ut.

Scandinavian photo säljer den för 7 999 kr (vi betalar moms då vi är en förening) och dom har ju en butik på Norr Mälarstrand som ligger ett stenkast härifrån....:-)

Tror faktiskt att vi kommer att slå till på den.

Vete f-n om jag orkar sitta och plöja recensioner och jämförelser för jag menar en ny Panasonic kan väl ändå inte vara varken så mycket bättre eller sämre än andra i sin klass.

Lasse H skrev:

Panasonic NV-GS280 ser ju intressant ut.

Scandinavian photo säljer den för 7 999 kr (vi betalar moms då vi är en förening) och dom har ju en butik på Norr Mälarstrand som ligger ett stenkast härifrån....:-)

Tror faktiskt att vi kommer att slå till på den.

Vete f-n om jag orkar sitta och plöja recensioner och jämförelser för jag menar en ny Panasonic kan väl ändå inte vara varken så mycket bättre eller sämre än andra i sin klass.

Beställde den idag.
Ska bli kul att leka med en stund även om jag tror stillbildsfoto är roligare.

Men onekligen är det alltid kul med nya tekniska prylar....... :)

Kameran fick vi för en tid sedan men nu har det framförts önskemål om extern mikrofon och stativ.
Funderar då på vilken sorts mick vi borde skaffa.
Den kommer att användas till typ intervjuer och att folk får prata i under föreningstillställningar mm.
Jag undrar lite över om handhållen mick kan vara att föredra eller sådan där man fäster på slipsen?
Egentligen skulle man nog behöva bägge delarna.

Kanske någon kan rekommendera ett bra stativ till vettigt pris?

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)