webForumDet fria alternativet

Panorama för stortryck!

Fotografering

2 svar · 462 visningar · startad av [AMD]Zmaster

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg
Frågan#1

Är lite sugen på att ta en bild att sätta på väggen, och vill ju ha det i bra kvalitet och då tror inte jag det räcker med en bild, utan måste ta flera och pussla ihop de för att få en så stor fil som det behövs.

Har en 350D, men vet inte riktigt hur jag ska ta de ? Ska jag bara gå på känsla och hoppas att jag tar så jag kan få ihop en stor bild av det eller finns det några tips ?
Menar alltså inte att bara ta i sidled, utan istället använda telezoomen och ta flera bilder med mindre omfång.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det finns några bra tips... hmmm... enda jag kan komma på är att det ska vara ungefär 30% överlapp... för det brukar panoramafinesserna vilja ha, t ex i PS CS2 där det numera fungerar väldigt bra.
Jag har gjort några och skrivit ut på flera papper och sedan klippt ihop dom, blir bra, vill man minimera synlig kant får man se till att skära pappret snett...

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Använd ett 50 mm objektiv, då får du inte lika mycket problem i kanterna på bilderna. Tänk också på att det blir en viss "böjning" på bilden när du panorerar - även om du använder stativ och ser till att alla noder är rätt. Än värre blir det med att också anpassa vertikalt. Sök lite på panoramafotografering på internet, där finns många tips.

Nu beror det ju på hur stor bild på väggen du vill ha... för betraktningsavståndet blir ju helt annat från 3 meters håll än från 3 decimeter. Så upplösningen är inte lika viktig på bilden då som en mindre bild som du håller nära. Många billboards är faktiskt bara i 72 ppi. Dessutom kan du interpolera bilden något också, utan att tappa för mycket skärpa i bilden och på så sätt få lite mer pixlar.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)