webForumDet fria alternativet

Göra om rå-filer till jpg - snabbt

Fotografering

7 svar · 516 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Har för mig jag såg en tråd om det här tidigare på wF men lyckas inte hitta den.

Jag eftersöker alltså ett program som kan göra om mina rå-filer (.cr2) till vanliga jpg-filer. Gärna förminska filerna till valfria mått också, eller i procent. Typ halvera storleken borde duga.

Nån som känner till en gratisvariant som fungerar fint?

Har rotat lite i Photoshop CS2 efter nån automatisk funktion, men hittar inte riktigt...

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

silfver skrev:

Har rotat lite i Photoshop CS2 efter nån automatisk funktion, men hittar inte riktigt...

Någon funktion känner jag inte till, men ett makro kan du nog göra. Kolla här för uppdateringar som ger senaste och bästa stödet av råa bilder i CS2.

Att göra ett makro i Photoshop som ska göra om 100 rå-filer kommer ge min dator en härdsmälta. Hittade en funktion i Pshp under File -> script -> image processing (eller nåt) som fungerar precis så som jag vill ha det. Men när jag kör det så gör den filerna alldeles för ljusa. :(

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Du kan väl ställa in en defaultinställning i ps soom den använder vid batchkörningar?

jonne skrev:

Du kan väl ställa in en defaultinställning i ps soom den använder vid batchkörningar?

Kan du utveckla det där lite så jag förstår? :)

Hmm vi ska se sitter på jobbet utan rawbilder :)
Det finns i pluginet för raw som du använder i ps defaultinställnignar. De defaultinställnignarna är det som används när batchkörningarna går har jag för mig.
Ska kika lite mer på det när jag kommer hem. Håller på och lär mig och testar med raw själv också så lite intresserad av vad du kommer fram till :)
Men ska kika på det ikväll.

"Open first image to apply settings" testa det i scriptingrutan. Då ska du nog kunna påverka inställnignarna på resten med ... tror jag :)

Sen vad gäller annan mjukvara än PS så är RawShooter | essentials 2005 att rekomendera. Gratis är det med. (längst ner på sidan)

http://www.pixmantec.com/products/rawshooter.asp

Tack. :)

Jag ska pröva RawShooter så får vi se ifall det är nåt att ha.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)