Skönt att det även finns fotokunniga människor på wF, för nu behöver jag er hjälp!
Min bror ska sälja sin kamera, och tillbehören till den, och han påstår att det sammanlagda priset bör ligga runt 1500:-, frågan är nu om jag kan få ut mer. :)
Här är lite specifikationer (kolla även bilderna).
Väskan
En LowePro, Mini Trekker, classic, svart.
Nästan oanvänd.
pris 250:-
Kameran
Pentax mz 5 med ett orginal objektiv 35-80mm 1:4.
Diverse filter, bl.a. skylight.
Instruktionsbok.
Bra skick.
pris 600:-
Objektiven
Tamron af (IF) 28-105mm 1:4-5.6
Spegeltele manuell fokus 300mm.
Filter till tamron objektivet är grön-, gul-, polarisation- och skylight
Jag skulle rent spontant gissa att de priser du nu har angett, är i underkant. Men det är svårt att bedömma nu när digitalkamerorna har blivit så pass populära som de är. Det enklaste är nog att söka på nätet efter vad som begärs för just dessa saker.
Är det något du verkligen bör begära mer för, är det objektiven med tillbehör. Bara ett polarisationsfilter är rätt dyrt. Ett 300 mm spegeltele är kanske inte det skarpaste objektivet. Men det tar ju i princip inte upp någon plats, och är oerhört diskret. För en fotograf som någon gång ibland vill använda tele, kan ett spegeltele vara ett bra alternativ. Det är enkelt att alltid ha det med sig, och man slipper skylta med att man har en stor penisförlängare på kameran. Det är väl knappast några högklassiga objektiv det handlar om. Men nog borde de, tillsammans med filtren, vara värda betydligt mer än 600 kr. Dessutom går ju objektiven att använda till digitala SLR:er från Pentax. De är alltså inte värdelösa i och med digitalkamerarevolutionen.
Tack för svaren!
Ledsen om jag svarar lite sent dock, jag har verkligen haft fullt upp senaste tiden, knappat haft tid att titta in på wF ens.
Hur skulle ni sälja uttrustningen? Vilken site är "säker"? Aldrig sålt delar via internet tidigare.
Ska jag sälja sakerna separat eller ihop?
Jag vet inte vad du menar med "säker". Annonssidor är ju bara en kontaktyta mellan säljare och köpare. Det är upp till säljaren och köparen att agera korrekt och pålitligt.
Jag skulle tippa på att http://www.fotosidan.se/ är ett bra ställe. Där tittar de som redan är fotointresserade, och antagligen har en realistisk bild av värdet på det du säljer. Annars finns ju alltid Blocket.
De två gånger jag har sålt fotoprylar så har jag sålt via fotosidan eller cyberbörsen som finns hos cyberphoto.se. Båda gångerna har köparen förskottsbetalat till mig och sen har jag skickat sakerna. Dock är det inte säkert att alla köpare vågar betala i förskott.
Ulf: Det jag menar är en sida som inte direkt är känd för att ha en massa bedragare som sitter och köper saker.
Men fotosidan verkar vara exakt vad jag letar efter.
Tack så mycket! :bire
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849