Jag vill minnas att Picasa inte gör några ändringar i originalfilerna, utan sparar kopior på det man modifierat.
Skall nu äntligen komma till skott och börja arkivera och sortera mina digitala bilder, för att inte hamna i samma fälla som med alla mina gamla pappersbilder.
Har prövat Picasa 2 som kändes smidigt, samtidigt som jag nu uppgraderat till Photoshop Elements 4 som har sin sorterare/fotoläsare (i stort gamla Photoshop Albums), m a o bägge löser mitt behov av att få ordning på bilderna ..
… MEN jag blir osäker på HUR de arkiverat och sorterar bilderna i respektive program, då jag inte vill få orginalbilderna ”förstörda” genom upprepat ”sparande”.
M a o vet någon om programmen sparar om filerna (m a o jag förlorar en generation per gång, OM filerna inte är sparade i icke förstörande format typ psd, tiff m fl) i samband med att information läggs in om följande:
Namnbyte
Gruppering
Sökord
Ändring Meta-information
o s v
Hittar ingen information om detta på Picasa 2 och om PSE 4 hittar jag bara att de rekommenderar att användaren sparar i psd-format (icke förstörande).
Någon som vet vad som gäller (teoretiskt/praktiskt)?
Tacksam för alla synpunkter
Mvh / biggles-1