webForumDet fria alternativet

Förstörande bildsortering i PSE 4 och Picasa?

Fotografering

2 svar · 592 visningar · startad av biggles-1

Medlem sedan jan. 2005125 inlägg
Frågan#1

Skall nu äntligen komma till skott och börja arkivera och sortera mina digitala bilder, för att inte hamna i samma fälla som med alla mina gamla pappersbilder.

Har prövat Picasa 2 som kändes smidigt, samtidigt som jag nu uppgraderat till Photoshop Elements 4 som har sin sorterare/fotoläsare (i stort gamla Photoshop Albums), m a o bägge löser mitt behov av att få ordning på bilderna ..

… MEN jag blir osäker på HUR de arkiverat och sorterar bilderna i respektive program, då jag inte vill få orginalbilderna ”förstörda” genom upprepat ”sparande”.

M a o vet någon om programmen sparar om filerna (m a o jag förlorar en generation per gång, OM filerna inte är sparade i icke förstörande format typ psd, tiff m fl) i samband med att information läggs in om följande:

Namnbyte
Gruppering
Sökord
Ändring Meta-information
o s v

Hittar ingen information om detta på Picasa 2 och om PSE 4 hittar jag bara att de rekommenderar att användaren sparar i psd-format (icke förstörande).
Någon som vet vad som gäller (teoretiskt/praktiskt)?

Tacksam för alla synpunkter

Mvh / biggles-1

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag vill minnas att Picasa inte gör några ändringar i originalfilerna, utan sparar kopior på det man modifierat.

Medlem sedan jan. 2005125 inlägg

Hej Muskot,

Jag tror också att Picasa producerar thumbnails som sedan visas för användaren, men frågan är hur informationen sedan hanteras av programmet då det gäller taggar, namnbyten o s v. Förändring i exif-informationen exempelvis borde följa med bilden tycker jag, och den informationen sitter ju i filen!

Känner mig lite "bang" för att fortsätta sortera mina bilder då jag inte vet hur det påverkar filerna ELLER om jag måste konvertera alla jpeg-filer till tiff, psd o s v för att inte degenereras, pust.....!

Några andra synpunkter eller kunskaper i ämmnet.

Hur gör ni?

Mvh biggles-1

575 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
432 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)