Det går alldeles utmärkt att ta kort i fotoautomat.
Det brukar stå instruktioner på automaterna om hur bilden ska vara, och eftersom jag tog dylika foton i lördags kan jag meddela att ett öra + näsprofil är det som gäller.
Jag brukar fota mig själv, lägger bilden i flera kopior i ett PS-dokument på 10x15 cm. Skickar till proprint.se (som jpg såklart) och hämtar ut för 2.95 kr. :) Typ 50 öre/bild.
Jag brukade ta på Expert. Kostar ju iofs lite mer, kanske 100 spänn eller så. Men då behöver man inte oroa sig för att det blir fel eftersom det är en fotograf som står där och säger hur det ska vara :) Dessutom får man se bilden på skärmen och blev man inte nöjd är det bara att ta om den.
Fotar man sig själv kan man också få det som man vill (spegel :)) och det blir mkt billigare. Kan man greja på i PS också tills det blir riktigt bra...
Jo iofs. Har aldrig ens kommit på tanken att fota mig själv. Ja förut fanns det ju inte ens digitalkameror så. Men isf skulle jag nog kanske prova, har en display som går att vrida så det behövs inte ens nån spegel :) Då kan man ju dessutom fixa lite slätare hy på köpet :)
hehe okej, tack för svaren. Verkar som dom plockat bort fotoautomaten så det får bli expert 129:-. Hoppas bara man får legitimationen innan man fyller bara. ;)
Måste man inte gå till någon "legitimerad" fotograf för den här typen av foton? Känns konstigt om man skulle kunna göra det själv då man kan manipulera resultatet osv.
Det brukar stå instruktioner på automaterna om hur bilden ska vara, och eftersom jag tog dylika foton i lördags kan jag meddela att ett öra + näsprofil är det som gäller.
Detta har väl ändrats, eller är det så att en ändring är på gång?
På körkort är det halvprofil (inte helprofil) och där ena örat ska synas helt. Avståndet mellan haka och pupill ska vara 14-17 mm. Jag vet detta för jag tog nämligen mammas körkortsbild hemma i hennes sovrum. Den bilden godkändes, så jag antar att jag fick allt rätt. :e
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e