Blev lite småsugen på att bränna lite pengar på en blixt till min D70. Tittade lite på Nikons SB-800 och SB-600 men känner mig lite osäker. SB-800 har en massa roliga funktioner som jag inte behöver nu, men köper jag SB-600 så kommer jag säkerligen att vilja ha de andra funktionerna förr eller senare också. Är det mycket som skiljer de båda blixtarna åt, det är trots allt 900 som skiljer dem åt? Finns det någon annan blixt som ligger i ungefär samma prisintervall och är ett bättre val?
Titta gärna på de blixtar som inte tillverkas av Nikon, men ändå är Nikon-kompatibla. Denna blixt kan vara ett bra alternativ: http://www.cyberphoto.se/sigma/ef500dgs.php
Den har fått bra testresultat, och har många finesser som du inte behöver just nu.
Jag har SB-800 utan ha behov av de extra funktionerna, dock så har den högre ledtal än sb-600 vilket kan vara bra om man ska använda blixten på längre avstånd. Sen ingår en även en diffusor dome till sb-800 som inte ingår till sb-600, den kostar 200-300 kr att köpa löst. Är otroligt nöjd med min blixt och den har höjt kvalitén på blixtbilderna väldigt mycket och går inte att jämföra med den inbyggda blixten.
Fint! Peeer, vi alla förväntar oss lite testbilder med den nya blixten sen. Själv är jag inne på att köpa en Speedlite 580EX. Hm. Ja, ja. Lycka till. :D