webForumDet fria alternativet

Kopa digitalkamera.

Fotografering

9 svar · 776 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Tja, tankte kopa en ny kamera.

Jag har noll koll vad som galler och vad som ar bra. Ingen systemkamera utan en vanlig san dar digitalkamera-thingy. Vad ar bra? Vilket marke? Vilken modell? Vad bor man tanka pa?

Jag ska kopa den i usa och jag vet inte hur mycket priset skiljer sig fran Sverige men kan tanka mig att den ar nagra hundralappar billigare.

Jag tanker inte bli nagon profesionell fotograf som ska ta nagra bilder. Men det skulle vara skoj om kameran utklassar min mobiltelefon.

Prisklass: 3-4-5000 SEK.

Tips?

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Några hundralappar var nog ganska lite räknat, dock kanske inte på den budgeten, men med lite dyrare så vet jag att det kan vara halva priset borta i USA. :)

Men jag tycker du skall titta på Canon PowerShot A620, den är grym för sitt pris.

Den verkade ju schysst!

Hittade kamerna pa Best Buy (motsvarighet till OnOff/Elgiganten/Siba) och den saljs ut for $380, sa ca 3000 SEK.
Ar det nagon som kanner till nagon webshop som saljer kameror i USA?

Sen antar jag att jag behover nan form av minneskort. Finns ju miljontals olika. Vad ska man ha for nagot?

Vad behover man mer?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Canon Powershot A620 är ganska stor och klumpig. Jag skulle satsa på någon Ixus-modell faktiskt. Mycket bra kameror som dessutom är lätta att ta med sig. Ixus 750 ser ganska nice ut och om den är lite över budget finns ju Ixus 50-serien som dock börjar få ett halvår på nacken.

Vad gäller minneskort så är väl secure digital det som jag använt mest och det fungerar mycket bra för mig. Köp gärna ett snabbt minne för fetare möjligheter till sekvensfotografering.

Ja, den kanske är lite stor. Finns en bild bredvid ett kreditkort på Cyberphoto, ger ju en inblick av det hela. :) Ixus är inget dåligt köp, i stort sett samma sak bara det att den är mindre. :) Observera att Ixus 750 heter PowerShot SD500 i USA.

Störst, bäst och vackrast butiker i USA är B&H Photo, Beachcamera och Abes of Maine.

Minne kvittar om du inte vill ha fetare serietagning som m_soderlund skriver, Ixus 750 tar två typer och SD (Secure Digital) är det bättre formatet. Ett SanDisk Ultra II-kort passar bra och är det bästa av alla. Extreme III har du ingen användning av, då det bara ger skillnad på de allra snabbaste kamerorna på marknaden. :)

Detta verkar ju schysst:
http://www.abesofmaine.com/viewproduct.asp?id=cnpssd500k1

3200 kr (+ nagra hundringar for frakt) och da far jag allt som behovs (kamera, batteri, vaska, minneskort) om jag forstatt det ratt?
Tror ni det gar att hitta billigare?

Det ser kanon ut tycker jag. :) Samma grejer i sverige och du hade fått betala runt 6000:-. *buhu* ;)

Perfekt. Ska bara overtala pappa att det ar en bra investering att kopa en kamera till sin son.

http://www.usaphotonation.com saljer den billigt. Nagon som hort talas om detta foretag innan?

/r Vad ar skillanden mellan SD500 och SD550. Vilken ar bast?
/r2 Det verkar vara valdigt liten skillnad mellan SD500 och SD550. Vad jag kan se ar det manual focus och nagot litet till. Den ena slapptes i februari och den andra i augusti 2005. Prisskillnad ar ungefar $40.
Vilken skulle ni satsat pa?

Vad ar skillnaden mellan de har tre minneskorten och vilken passar till SD550?
SanDisk 512MB Secure Digital Memory Card $44.99
SanDisk 512MB Ultra II Secure Digital Memory Card $79.99
SanDisk 512MB Reduced Size MultiMediaCard $69.99

Canon PowerShot SD550 Digital ELPH Camera and Memory Card $559.99 SD550 + 1 GB. Bra deal?

Kom igen!

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)