Fallet är som så att jag känner ett stort sug efter en "ordentlig" digitalkamera av tyngre klass (inte vikten då så klart) och går och suktar efter en Canon Powershot S2 IS. Jag är inget proffs och kanske inte tänkt bli något sådant, men när jag tar planerade bilder så vill jag ha lite klass på grejerna så den här kameran verkar ju kunna uppfylla dom små krav jag har (bra zoom, bildstabilisator och ett lite rejälare grepp).
Men nu upptäckte jag en sak som jag vart fundersam över. Har inte känt på en sån här kamera ännu (inte hittat nån butik som säljer sådana) men reagerade på placeringen utav zoomreglaget. Det sitter runt avtryckaren och ska då manövrerars med pekfingret.
Är detta nåt man lär sig lätt?
Är van vid zoom vid tummen..
Hmm... lustig detalj du. På min drömkompaktare Pro1 sitter det åtkomligt med högertummen precis som min A95'a. Tycker det känns som att det inte gör så mycket bara det passar ens handstorlek. Du får ta och åka nånstans där dom har en såndär och smeka lite på den :)
Jag har använt tre digitala kameror i mina dagar. Den första hade zoomen på baksidan vid tummen, den andra hade den vid avtryckaren så att man fick använda pekfingret, på min nuvarande får jag snurra med hela vänsterhanden. Det har inte varit nåt knepigt att vänja över hjärnan från den ena till den andra, så jag tror det där är ett mindre problem.. men det är klart, det kan ju vara olika från person till person ;)
Du får ta och åka nånstans där dom har en såndär och smeka lite på den :)
Det ska jag definitivt göra nån gång om jag hittar den nånstans... det dröjer dock innan ett köp görs, det kostar ju pengar att köpa saker och ting har jag märkt :)
UlfT skrev:
De flesta proffsen använder nog snarare systemkameror. Då zoomar man genom att vrida på objektivet. Alltså inga knappar att tala om.
Ja, förlåt... tänkte inte att jag skulle behöva vara så petig och seriös här. Så klart är det knappt nödvändigt med knappar för proffs :p
För övrigt har jag fått för mig att det går fortare att zooma och ta en bild om sakerna är åtskilda till varsitt finger, men det kanske blir bättre bilder om man inte har så himla bråttom jämt utan får ta en sak i taget med ett och samma finger :e
Från nej, för mig är det nog tvärtom - det jag är "orolig" för.
Nån som har tips på hur man kan leta upp butiker som har kameran i butiken? Har kollat alla stora affärer jag kan komma på men dom verkar inte ha det (baserat på sortiment på nätet och slumpvist gjorda besök i affärerna)... Vill ju klämma och kladda :)
Själv vad jag på OnOff XXL i Fittja och kände lite, där var det stort sortiment. Annars är det väl bara och kolla på nätet sedan ringa och fråga om dom har den hemma.
Våran OnOff-butik hade den inte när jag var där för drygt 1 vecka sedan, finns inte heller på någon av hemsidorna till dom stora kedjorna. Vi har ju ingen stor stad heller så några välsorterade fotobutiker har jag nog inte att hoppas på heller.
Hmm... lustig detalj du. På min drömkompaktare Pro1 sitter det åtkomligt med högertummen precis som min A95'a. Tycker det känns som att det inte gör så mycket bara det passar ens handstorlek. Du får ta och åka nånstans där dom har en såndär och smeka lite på den :)
Va? Pro1 zoomar du väl ändå som en systemkamera, genom att vrida på objektivet? :q
Va? Pro1 zoomar du väl ändå som en systemkamera, genom att vrida på objektivet? :q
Oj... vet du vad... jag tror du har väldigt rätt i det... det sitter ju en precis likadan zoom-ratt som på de flesta av Canons andra kompaktkameror. Men där ser man ju hel klart att man vrider på objektivet... hmm... missade det riktigt ordenligt... tur att vissa andra är vakna :)
Du får väl ta en tur med x2k in till Sthlm?! Då kan du passa på i juletider, skitmysigt att gå i stan då, bara stämningen är ju värd resan...
Äru go i huvvet? :)
Aldrig att jag åker till Sthlm för en sån sak, dessutom kostar det pengar att åka tåg och sen handla, då har jag ju inte råd med att överleva December månad :(
Nån förresten som har koll eller erfarenhet på om man nånstans kan beställa en leksak (t.ex. en digitalkamera ;)) och om man inte gillar den på stubben så kan man skicka tillbaka det?
Är nog inte många som man har den möjligheten hos men nån kanske?
Äru go i huvvet? :)
Aldrig att jag åker till Sthlm för en sån sak, dessutom kostar det pengar att åka tåg och sen handla, då har jag ju inte råd med att överleva December månad :(
Inte så stora marginaler? Det är inte så otroligt dyrt att resa från Eskilstuna till Stockholm. 64-118 kr för 2:a klass, beroende på omständigheter.
Exakt, omständigheterna är brist på betalmedel. :h
Jag är en ärlig "man" och tar ut mina pengar ur en bankomat istället för andra som tar det direkt ur pengatransporterna... :l
Statoil säljer inte digitalkameran jag är sugen på? Jag tänkte eftersom dom har allt annat än saker för bilar numera :birp
Bara man fick klämma och känna så vore allt bra, då vet jag om det är en kamera jag vill ha eller ska börja titta efter någon annan.
Nån som kanske har något tips utefter vad min tilltänkta kamera har för funktioner?
Exakt, omständigheterna är brist på betalmedel. :h
Jag är en ärlig "man" och tar ut mina pengar ur en bankomat istället för andra som tar det direkt ur pengatransporterna... :l
Ja, för 118 kr gör ju verkligen skillnaden mellan liv och död under resten av december månad.
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e