webForumDet fria alternativet

Dagens Bild November 2005

Fotografering

146 svar · 8 579 visningar · startad av Dryden · sida 3 av 8

Frågan, av Dryden

...och som ni ser är det inte ens dagens bild, utan en sen oktoberbild. ;) Förövrigt min första leksession med mitt nya tele/makro (Sigma 70-300mm). Dra inte för stora växlar, eftersom den genomgått lite finlir i Photoshop med kantskärpa, bland annat.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jeanette skrev:

Jag vill också kunna ta mackro!
Min första, är väl inte att skryta med, men jag är så faschinerad av färgerna.
Komentera gärna vad som kunde varit bättre.

Precis. Lite väl överexponerad. Det vita är utfrätt liksom. Synd för jag tyckte det var en våldsamt fin bild annars. Har själv försökt ta sånt där men det har inte blivit nå riktigt vidare. Kan du inte ta om den och ljusmäta annorlunda alt underexponera 2-3 steg kanske?! Det vore skoj och se en såndär fin blomma.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Alexandra

En bild på Alexandra.

051112_alexandra.jpg
Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

Danny skrev:

Precis. Lite väl överexponerad. Det vita är utfrätt liksom. Synd för jag tyckte det var en våldsamt fin bild annars. Har själv försökt ta sånt där men det har inte blivit nå riktigt vidare. Kan du inte ta om den och ljusmäta annorlunda alt underexponera 2-3 steg kanske?! Det vore skoj och se en såndär fin blomma.

Att den är överexponerad det visste jag, men jag är helt nybörjare och sätter på blixten och zoomar och trycker av.
Ska jag belysa den på något annat sätt?
Dum fråga kanske, men hur menar du? underexponera?, ljusmäta?
Som sagt var nybörjare. Men skam den som ger sig.
Och nu är DEN blomman död, får väl vänta tills den blommar igen.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Jag vet inte hur ni andra brukar göra, men jag fotar i stort sett aldrig med blixt. Det brukar bara bli katastrof av det, tycker jag... men det beror förstås på, riktar man blixten osv så kan det blir bra, men jag menar om man bara har en blixt rätt på.
Däremot kanske man behöver ta stöd mot något om man ska fota makro utan blixt, beroende på hur lång exponeringstid det blir. Om det blir för lång exponeringstid så blir det oskarpt.
Men vad har du för kamera? Är den helt automatisk eller manuell eller...? Om det är en digitalkamera med en massa knappar eller om det är en sån man vrider objektiven på. ;)

blåjeans skrev:

Men vad har du för kamera? Är den helt automatisk eller manuell eller...? Om det är en digitalkamera med en massa knappar eller om det är en sån man vrider objektiven på. ;)

:e
En sån med massa knappar på! (tyckte om den beskrivningen)
Nej, men det är en Konica Minolta Dimage Z10, så ja den har fler knappar än jag har lärt mig. ;) Men jag försöker....

jeanette skrev:

Att den är överexponerad det visste jag, men jag är helt nybörjare och sätter på blixten och zoomar och trycker av.
Ska jag belysa den på något annat sätt?
Dum fråga kanske, men hur menar du? underexponera?, ljusmäta?
Som sagt var nybörjare. Men skam den som ger sig.
Och nu är DEN blomman död, får väl vänta tills den blommar igen.

Jaha... då ska vi se här... Det där med blixt var ju kanske ingen vidare idé när man trycker upp kameran mot något och ska ta en makrobild. Med underexponera menade jag att man i kameran kan ställa in så det medvetet blir lite mörkare än vad "kameran vill" :) Kan heta "exponeringskompensation". Ljusmäta gör kameran just för att få fram slutartid och bländare när man kör automatiskt. Det går ofta att göra på olika sätt, centrumvägd, spotmätning och allt vad det heter. Men det kanske är lite onödigt att gå in på det nu.

Här kan du läsa mer, det står lite om det mesta där faktiskt. Om du orkar kan du ju läsa hela den där grundkursen, verkar kunna vara bra. Men skippa blixten och se till att ha schysst belysning annars, och stativ. Den ljusmätare dom pratar om där förresten, det är ju en separat pryl som proffs brukar använda ibland. Men kameran har inbyggd sådan också.
Ja jag är ju inte proffs själv, men nu har jag försökt förklara lite iaf, hoppas det gav nånting... :)

Tusen tack! Danne och Blåjeans.
Men då testar jag igen.
Denna blev lite grynig men bättre iaf.
(den ble lite stor :r )

skogen017c.png
Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Den är det bättre ljus i! Däremot är den ju inte skarp då... men om vi nu ser på en sak i taget. :) Om du kan ta 1 del skärpa från första bilden och 1 del ljus från andra bilden och smälla ihop till en tredje bild så blir det nog riktigt bra!! :D

Casio

Tog en makrobild på min klocka precis.

casio.jpg

jeanette skrev:

Tusen tack! Danne och Blåjeans.
Men då testar jag igen.
Denna blev lite grynig men bättre iaf.
(den ble lite stor :r )

Kanon!! Haru varit i stora barriärrevet och plåtat?! :) ...men ja precis, lite mer fokus bara så blir det nog kanon! Om det beror på att kameran fokuserade tokigt eller att den var ostabil är ju frågan...

Medlem sedan juni 2003305 inlägg

storstädnings-dags ?

tja, syns nog vilken tangent som används !

storstädning alltså

delete, ofta.....

tangent.JPG

silfver skrev:

En bild på Alexandra.

:P

alandia skrev:

delete, ofta.....

Men Alandia. Gör havsluften dig ostadig på fingrarna?! ;)

Nu när det är så varm höst så är det så man blir lite sugen på glass. När jag köpte nya bestick passade jag då på att köpa en riktigt stadig sked att ösa/äta med. Kolla den här, den kommer inte böjas! Jag svär på min espressobryggare. Och förresten. Bildtexten är lite inspirerat av UlfT's signatur :)
http://uncyclopedia.org/wiki/Doctor_Alban
/Red: Ursäkta, men exakt _vad_ har hänt med den där sidan!? Finns inte numera.

stabil_sked.jpg

näe, jag tycker att jag träffat delete rätt ofta, faktiskt

alandia skrev:

näe, jag tycker att jag träffat delete rätt ofta, faktiskt

Jag menade när du skriver fel och måste slita på den knappen så mycket... :) ...nä jag skojade bara... sorry... själv använder jag backspace väldigt mycket för jag brukar skriva hyffsat med fel själv... den är ungefär lika sliten som return faktiskt... :)

Medlem sedan sep. 2003205 inlägg

Blev bara en mini-fjälltur i år tyvärr. Dock så var den grymt lyckad. Jag och 2 polare gjorde en vandring till Blanktjärn, Vålådalen 8:de oktober. Grillning, tokfint väder och helt sjuukt kallt i vattnet. Badade 2 ggr varav en gång ofrivilligt. Tappade min vattenflaska som blåste ut typ 10m så då var det bara att kasta sig i vattnet igen :r

Edit: Eeeh är det sommartid på servern eller? Skrev det här kl 23:26

mmm_beer.jpg

Kristaller

Danny skrev:

:P

Är det hångeltungan, eller vad menar du? ;)

051112_kristaller.jpg

Far

En bild på farsan med den nya gluggen.

r/ Nej, han har inte rymt från Kumla-anstalten. :e

051115_far.jpg
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)