webForumDet fria alternativet

Få vit bakgrund på bilder

Fotografering

23 svar · 1 814 visningar · startad av Calevan · sida 2 av 2

Frågan, av Calevan

hej! Jag har en nybörjare på att ta kort, men har för tillfället lånat lite bra kamerautrustning och tänkte därför försöka ta lite bilder jag länge velat ta. Det jag vill ta kort på är några priser och jag vill ha en vit bakgrund till det hela. Den bifogade bilden visar ett första försök (helt oredigerat och med skräp på objektivet). Så, hur ska jag göra för att få de vita papprena i bakgrunden

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag skulle föreslå detta i Photoshop:

Senaste bilden tar du in i Photoshop... gå in i Nivåer och dra det högra reglaget åt vänster, då du ljusar upp bilden något (säg till 230 ungefär). Sedan går du in i Selektiv färgförändring, väljer Vita från popupmenyn och drar reglaget "Svart" hela vägen till vänster för att göra bakgrunden vit. Du får lite grått uppe i hörnet, men det kan du ljusa upp senare om du vill.

Pokalen är nu rätt överexponerad, så välj Händelsepenseln och ställ in den på 25-30% Opacitet och måla över pokalen för att få tillbaka detaljerna där, men måla inte utanför.

Voila så är bilden klart!

Om du förminskar bilden, lägg på lite oskarp mask också för att få lite "zing" i bilden.

pokal.jpg
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Får jag föreslå ett bakljus också? Det skulle ge mer lyster åt bilden.

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

tack för beskrivningen i fotoshop! ska testa att experimentera lite mer med själva korttagningen också. Har fortfarande lite problem med hur man ska ställa upp allt på ett bord med ljuskäglor, vita papper och sånt för att det ska bli bra. kanske ska rita en skiss som man kan diskutera med er? ska göra det så snart jag hinner.

återigen tack för era svar!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det man ska tänka på när man fotar är att man nästan alltid får lite grå bakgrund, även om den är vit... det är väl mest om du har en bakgrund som har belysning bakom som funkar som motvikt.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)