Den enda skillnaden jag kan se, är att den ena bilden är underexponerad. Jag ser ingen anledning till varför det skulle vara omöjligt att exponera rätt med den billigare kameran. Men visst, EOS 20D är en bra kamera. Det är bara just det här exemplet jag tycker är tveksamt när det gäller att jämföra kamerorna.
För mig är det en naturlig jämförelse eftersom jag inte kan så mycket om fotografering. Jag använde bara automatikläget och tryckte av en bild med vardera kameran. Jag trodde det hade att göra med att den ena kameran var mer ljuskänslig, men jag provade att manuellt öka exponeringen med den billiga kameran och då blev resultatet lika ljust.
Jag köpte den nya kameran för att jag behöver bättre vidvinkel och för att jag vill lära mig mer om fotografering (och för att en kollega rekommenderade den).
Skillnader som du kommer märka, förutom den högre upplösningen, är sådana detaljer som att du kan använda högre känslighet utan att det blir synbart brus i bilden. Detta därför att sensorn är avsevärt större. Dessutom är det trevligt att kunna byta objektiv, vilket jag förstår var en viktig anledning till ditt köp.
Du nämner automatiken. Ja, det är sant att automatiken oftast är bättre på en dyr kamera än på en billig. Det är lite lustigt eftersom de billiga kamerorna oftast köps av folk som enbart använder automatik. Dyra systemkameror används oftare av personer som vill kunna styra själva över exponeringen vid behov. Även om det ofta går att styra exponeringen manuellt på en kompaktkamera, är systemkameran betydligt mer användarvänlig i det avseendet. Alltså har du köpt en kamera som både har ett automatikläge som gissar rätt exponering bättre, samtidigt som den är enklare att använda manuellt.
Om du tillhör de som har för vana att använda lcd-displayen när du siktar med kameran, har du säkert upptäckt att det inte går med en systemkamera. Spegeln är i vägen för sensorn. Snart kommer du upptäcka en viktig fördel, nämligen batteriförbrukningen. Jag köpte själv en EOS 350d nyligen. Ett batteri räcker närmast löjligt länge på en laddning. Inte konstigt när lcd-displayen bara visar bilder några få sekunder efter att bilden togs.
Nepp, han är IE-frälst. Och det är bekräftat att han använder IE för detta inlägg.
Jag använder Opera 8.0 och ser bilderna utan problem.
Den länken som jag gav, handlar om Opera som en handikappanpassad browser, bland annat för blinda. Det var alltså en litet skämtsamt svar på Gislaveds kommentar om Web-Tors följande ord:
Nepp, han är IE-frälst. Och det är bekräftat att han använder IE för detta inlägg.
Jag använder Opera 8.0 och ser bilderna utan problem.
Den länken som jag gav, handlar om Opera som en handikappanpassad browser, bland annat för blinda. Det var alltså en litet skämtsamt svar på Gislaveds kommentar om Web-Tors följande ord: