webForumDet fria alternativet

En tråd om vanliga fotoproblem

Fotografering

4 svar · 564 visningar · startad av rozie

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg
Frågan#1

Kära kamrater
Jag satt och tittade på en film som "råkade" ha filmat otroligt vackra vyer. Fotofantast som jag är blev jag sugen på att dra ut i naturen för att fota. Men de problem som jag ofta råkar ut för är ofta desamma.

1. Om jag har ett objekt (en vacker kvinna exempelvis) i förgrunden och en solnedgång i bakgrunden, blir det alltid problem. Om jag fokuserar och låser exponeringen på objektet blir solnedgången lidande och färgerna mesiga. Låser jag istället exponeringen på solnedgången så får jag en svart siluett till förgrundsobjekt. Alternativet med blixt gör förgrundsobjektet upplyst, men kasst upplyst.

2. Ibland vill man kanske ha fokus på både objekt och något längre bak. Om jag justerar skärpedjupet så att bländaren blir mindre så blir bilderna för mörka. Jag vet att alternativet borde vara, mer ljusstarkt objektiv, men hallå, finns det verkligen ingen alternativ lösning? Förutsättningarna är att objektet är levande och en mycket längre slutartid är ingen bra lösning.

3. När man fotograferar objekt i rörelse med längre slutartid (i dasgljus), vad föreslår ni för inställningar? Jag får ofta allt för vitt resultat...

4. Jag har en Nikon D70 som jag använder mest som redskap. Men när jag tittar i okularet ser jag en prick. Denna prick finns inte med på fotot när jag granskar det på datorn. Vad är detta?

Jag är en glad amatör, men tillräckligt kunnig inom området för att kunna ta mer avancerade tips. Tack ska ni ha :)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

rozie skrev:

3. När man fotograferar objekt i rörelse med längre slutartid (i dasgljus), vad föreslår ni för inställningar? Jag får ofta allt för vitt resultat...

Minska bländaren, dvs öka bländarvärdet. Då kommer du inte att få in lika mycket ljus under exponeringen och du kan således öka slutartiden istället.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: En tråd om vanliga fotoproblem

rozie skrev:

1. Om jag har ett objekt (en vacker kvinna exempelvis) i förgrunden och en solnedgång i bakgrunden, blir det alltid problem. Om jag fokuserar och låser exponeringen på objektet blir solnedgången lidande och färgerna mesiga. Låser jag istället exponeringen på solnedgången så får jag en svart siluett till förgrundsobjekt. Alternativet med blixt gör förgrundsobjektet upplyst, men kasst upplyst.

Det finns nog inte så många alternativ till upplättningsblixt i det fallet. Vad du kan göra, är att fixa så att blixtljuset blir trevligare. Man brukar kunna använda en diffuser på många blixtar. Det är någon vit plastsak som man fäster på blixten. Fördelen med att använda en sådan, är att blixtljuset inte blir lika hårt och kallt som det annars skulle bli. Vill man, kan man även använda något färgat filter för blixtljuset. Det ska inte vara extremt på något vis. Det ska bara göra ljuset något varmare. En fotohandlare borde kunna rekommendera dig vilka färger som är lämpliga.

rozie skrev:

2. Ibland vill man kanske ha fokus på både objekt och något längre bak. Om jag justerar skärpedjupet så att bländaren blir mindre så blir bilderna för mörka. Jag vet att alternativet borde vara, mer ljusstarkt objektiv, men hallå, finns det verkligen ingen alternativ lösning? Förutsättningarna är att objektet är levande och en mycket längre slutartid är ingen bra lösning.

Något klockrent alternativ, förutom att fotografera när det är ljust ute, vet jag inte. Möjligtvis kan man tänka sig en upplättningsblixt även i detta fall. Då kör du med en lång exponeringstid som är tillräcklig för att bakgrunden ska bli korrekt exponerad. Upplättningsblixten kommer frysa det levande objektets rörelser. Men risken finns att du kommer se "skuggrörelser" från objektet, som objektet gör under exponeringstiden.

rozie skrev:

Jag förstår nog inte frågan. Om du väljer en korrekt exponering (som kameran föreslår), borde det inte bli vitare än på vilken annan bild som helst.

rozie skrev:

4. Jag har en Nikon D70 som jag använder mest som redskap. Men när jag tittar i okularet ser jag en prick. Denna prick finns inte med på fotot när jag granskar det på datorn. Vad är detta?

Det kan vara smuts på spegeln eller prismat. Det är inget att bry sig om. Som du själv har konstaterat, fastnar det ju inte på bilden. Spegeln fälls ju upp under exponeringen, och prismat befinner sig överhuvudtaget inte i strålgången från objektiv till sensor.

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Tack för era svar!
Jag kommer prova med någon form av upplättningsblixt, men den är lite för taskig som den är nu. Jag har ju inte någon mer blixt än den som sitter fast på kameran... Något måste göras åt saken...

Ett annat tips jag fått är reflexskärm. Har ni någon erfarenhet av att använda en reflexskärm? Fördelar nackdelar? Exempel?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Re: En tråd om vanliga fotoproblem

rozie skrev:

Kära kamrater

Antar att du vill få rörelseosärpa i en del av bilden, tex på vatten som porlar. För att få en längre slutartid än vad minsta bländare ger så kan man använda sig av ett avtonat gråfilter som gör att mindre ljus släpps in.

Har råkat ut för det flera gånger på min D70 hittills har det funkat att blåsa bort med en blåsborste.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)