webForumDet fria alternativet

Kamera skapar en massa mappar!

Fotografering

29 svar · 1 188 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Titta på bilden. Varför blir det så? Jag vill inte ha det så. Kan man ändra det på nåt sätt? Kameran som det gäller är en Canon EOS 20D.

:)

r\ Oj. tänkte mig inte för. Tråden kanske platsar bättre nån annanstans...

mappvy.gif
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nej, du kan inte göra något åt detta. Canon skapar mappar per 100 bilder, punkt slut.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Sådär är det på mina Canon A95'a också. Man kan trolla bort i överföringen mellan kamera/dator, min överför allt automatiskt till en mapp med datum, väldigt praktiskt, då blir det inte några nummermappar sådär. Ställde in det i CameraWindow.

CyberPet skrev:

Nej, du kan inte göra något åt detta. Canon skapar mappar per 100 bilder, punkt slut.

Du vet inte ifall kommer nån ny firmware som tar hand om problemet?

Det kommer ju sluta med att jag har tusen mappar på kameran! x(

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Spelar det någon roll att du har mappar på minneskortet? De bildöverföringsprogram jag har använt, har alla hittat alla bilder i alla fall. De kan dessutom låta dig få välja hur du vill ha bilderna när du har fört över dem till datorn. Dessutom försvinner mapparna när du formatterar om kortet.

UlfT skrev:

Spelar det någon roll att du har mappar på minneskortet? De bildöverföringsprogram jag har använt, har alla hittat alla bilder i alla fall. De kan dessutom låta dig få välja hur du vill ha bilderna när du har fört över dem till datorn. Dessutom försvinner mapparna när du formatterar om kortet.

Jaha... jo det är klart. Trodde mapparna skulle ligga där hela tiden. Har försökt deleta dem utan framgång.

Men då är det ju inte riktigt så illa som jag trodde. :D

Tack för era svar!

Formatterar du aldrig kortet?? :o

CyberPet skrev:

Formatterar du aldrig kortet?? :o

Jag har aldrig tänkt på det innan. Varför ska jag formatera kortet? (Förutom att bli av med de fula mapparna.)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag vet inte om du har det, men om inte så skaffa en kortläsare. Jag köpte en från Scandinavian Photo och den fungerar ypperligt. Den är snabb, liten och smidig.

Min gamla kamera körde jag via dess medföljande USB-kabel och då hade jag samma problem som dig med att jag inte kunde radera bildfilerna på annat sätt än att göra det med själva kameran. Nu tömmer jag kortet när det sitter i kortläsaren - smidigt!

Dryden skrev:

Jag vet inte om du har det, men om inte så skaffa en kortläsare. Jag köpte en från Scandinavian Photo och den fungerar ypperligt. Den är snabb, liten och smidig.

Min gamla kamera körde jag via dess medföljande USB-kabel och då hade jag samma problem som dig med att jag inte kunde radera bildfilerna på annat sätt än att göra det med själva kameran. Nu tömmer jag kortet när det sitter i kortläsaren - smidigt!

Jo, alltså. Jag kan ta bort bilderna. Men om jag tar bort alla mappar som kameran skapar så är de tillbaka nästa gång jag fotar. Så att ta bort bilder är inga problem, bara mapparna. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har man en Canon-kamera tycker jag att man ska ta en titt på Cam4you. Mycket smidigt program (freeware).

http://jpegclub.org/cam4you/

Jag brukar som sagt föra över bilderna automatiskt, då ser jag aldrig dom där mapparna eftersom dom stannar på kortet. Sedan brukar jag formattera kortet i kameran, det tar ca 1 sekund, går mycket snabbare det än att radera alla bilder. Dessutom försvinner ju inte numreringen heller, det som försvinner däremot är mapparna... ;) ...slutsats: jag ser aldrig de fula mapparna, dom finns där bara för sakens skull :)

Om man *vill* ha problem så formatterar man inte kortet såklart.

Men som regel, och för att undvika problem, så formatterar man kortet varje gång man tömt kameran och vill ta nya bilder. Dvs inte radera bilderna på kortet via datorn utan formattera kortet *i* kameran.

Det kommer en dag då du ångrar att du inte formatterat kortet varje gång. Den dagen då dina bilder blir korrupta vill säga och du kommer hit på forumet och ber om hjälp. Så innan det händer så börja ny regim. Formattera alltid kortet i kameran efter du fört över alla bilderna till datorn.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Vad är skillnaden mellan...

- formatera kortet i kortläsaren
- formatera kortet i kameran
- radera alla bilder i kortläsaren (okej, det är ju ingen formatering direkt)

? :)

CyberPet skrev:

Om man *vill* ha problem så formatterar man inte kortet såklart.

Men som regel, och för att undvika problem, så formatterar man kortet varje gång man tömt kameran och vill ta nya bilder. Dvs inte radera bilderna på kortet via datorn utan formattera kortet *i* kameran.

Det kommer en dag då du ångrar att du inte formatterat kortet varje gång. Den dagen då dina bilder blir korrupta vill säga och du kommer hit på forumet och ber om hjälp. Så innan det händer så börja ny regim. Formattera alltid kortet i kameran efter du fört över alla bilderna till datorn.

Varför skulle kortet bli korrupt ifall jag inte formaterar bort alla bilder? Förstår inte... Du får gärna ge mig källa eller nåt att läsa.

Jag fattar ingenting. :q

Det finns åtminstone empiriskt konstaterat att det är bra att formattera kortet varje gång: http://www.outdooreyes.com/phpBB2/viewtopic.php?p=198354&sid=6f599ff98188f58b784003ae5073a391#198354
Varför det är så, måste jag medge att jag inte vet själv. Jag har alltid formatterat därför att det är så enkelt att radera bilderna på det viset.

Med tanke på att det inte påverkar livslängden på kameran eller kortet att formattera om det och man bevisligen inte får lika många problem (har själv haft problem när jag lät bli att formattera och bara raderade i kameran från datorn).

Du kan formattera om kortet i ungefär 50 år eller så (flera gånger om dagen) innan det skulle påverka kortet, så varför chansa att stå där med korrupta bilder??

Alla kameramodeller har sitt eget operativsystem, även om de använder sig av FAT32 i princip. Det är vanligt (om man läser sajter som dpreview) att folk har problem när de har formatterat korten via sin dator (oavsett om det är Windows eller Mac OS) istället för att låta kameran själv formattera. Därav rekommendationerna.

Det är ungefär som man säger till barn "lägg inte handen på spisplattan, det är varmt". Vissa litar inte på vuxna, så de måste bränna sig först innan de gör som rekommenderat. :e

Jag hittade en annan tråd om saken: http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=63714&forum_id=52
Där är det någon som påpekar följande:

Formatting (full format) one not only recreates a fresh File Allocation Table that allows new files written to be contiguous (versus scattered throughout the drive); but it also checks for bad sectors (which can occur over time as a drive ages).

Alltså, om kortet blir sämre med tiden, vilket man nog kan anta att det faktiskt blir, då kommer en ny formattering upptäcka dåliga sektorer. Därmed kommer ett nyformatterat kort inte skriva till dessa dåliga sektorer. Medan ett kort som formatterades för mycket länge sedan, skriver till dessa sektorer, därför att de faktiskt var ok när kortet en gång formatterades. Därmed riskerar man att bilderna blir korrupta.

Anledningen till att formattera i kameran istället för i datorn, är naturligtvis att man blir 100% säker på att kortet formatteras exakt så som kameran vill ha det. Det kan vara så att kameran och datorn bygger upp sina FAT-tabeller lite olika, beroende på de behov som finns i de olika systemen.

Tack för all info! Jag formaterade kortet innan och det gick på 2 röda. :) Ska göra det i fortsättningen i stället för att ta bort alla bilder i datorn.

Att jag inte tänkt på det innan. :)

UlfT skrev:

Alltså, om kortet blir sämre med tiden, vilket man nog kan anta att det faktiskt blir, då kommer en ny formattering upptäcka dåliga sektorer. Därmed kommer ett nyformatterat kort inte skriva till dessa dåliga sektorer.

Men... du liksom jag har ju kommit på att det är bekvämt att formattera för att få bort bilderna på snabbast möjliga sätt. MEN... är det inte som en snabbformattering då!? dvs att FAT'en liksom skrivs om bara, då upptäcks ju inte dåliga sektorer... det känns som det är snabbformattering eftersom det går så fort...

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)