webForumDet fria alternativet

RAW+JPEG i D20

Fotografering

11 svar · 644 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag sitter här och pillar med min nya kamera. En Canon EOS 20D. Efter att ha kollat i manualen så står det att man enkelt kan välja att lagra bilderna på minnet i formatet RAW+JPEG.

Jag går in på menyn, väljer bildkvalité, men sen så står bara de vanliga alternativen. Inga RAW-alternativ. Vad är fel? Ska jag tanka ner nån ny firmware? Men det är lustigt att menyn finns med i manualen...

Tips? :)

*väntar tålmodigt*

Medlem sedan maj 2000444 inlägg

Re: RAW+JPEG i D20

silfver skrev:

Jag sitter här och pillar med min nya kamera. En Canon EOS 20D. Efter att ha kollat i manualen så står det att man enkelt kan välja att lagra bilderna på minnet i formatet RAW+JPEG.

Jag går in på menyn, väljer bildkvalité, men sen så står bara de vanliga alternativen. Inga RAW-alternativ. Vad är fel? Ska jag tanka ner nån ny firmware? Men det är lustigt att menyn finns med i manualen...

Tips? :)

Jag sitter på en 10D och där är det en custom funktion som man måste ställa in helt själv, som jag dock aldrig gjort, men en liten notering bara.

När jag bara fotade i jpg, så växte mina osorterade bilder något enormt, "jag kunde ju kolla på dom med engång" men nu när jag enbart fotar i raw så är jag tvungen att gå igenom alla bilder (i Acdsee) så rensar jag med engång och dom få som blir så bra som jag vill, fixar jag till i PS.

lite OT, men någon lösning på ditt problem har jag inte, men det måste väl stå i Manualen?

Re: Re: RAW+JPEG i D20

SimonG skrev:

lite OT, men någon lösning på ditt problem har jag inte, men det måste väl stå i Manualen?

Ja, lite of topic då. :p

Men i manualen står det att man kan ändra till RAW jätteenkelt, precis på det sättet som jag gör. Det borde liksom stå där i samma meny som jag lyckas välja största bildformatet av JPEG! Jag blir crazy. Aja, får väl ringa till SP nån dag och se vad de har att säga om problemet.

Medlem sedan maj 2000444 inlägg

Re: Re: Re: RAW+JPEG i D20

silfver skrev:

... Aja, får väl ringa till SP nån dag och se vad de har att säga om problemet.

Eller ring direkt till canon, dom lär ju ha kameror tillgängliga och så där och kan guidea dig fram tex.

Medlem sedan mars 200379 inlägg

Fråga eller läs i forumet på http://www.Fotosidan.se

Du får GARANTERAT svar på dins frågor.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Enligt manualen till min EOS350d, kan man inte välja RAW när man befinner sig i "Basic zone mode", dvs den gröna rutan. Däremot går dessa alternativ att välja när man befinner sig i någon "Creative zone mode". Till dessa hör P, M, A, S och A-dep. Själv använder jag mestadels P-läget. Då är det fortfarande automatisk inställning av bländare och slutartid. Men jag har full kontroll över vilken kompression som ska ske, vilken känslighet som ska användas, etc.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det heter väl L+RAW annars va? (i min 350D finns det alternativet längst ner till vänster i listan över formaten - i kreativa zoonen).

CyberPet skrev:

Det heter väl L+RAW annars va? (i min 350D finns det alternativet längst ner till vänster i listan över formaten - i kreativa zoonen).

Visst heter det så. Jag nöjde mig med att skriva RAW, därför att det är lite kortare. När man ser meny-alternativet, förstår man ändå vad som menas. :)

UlfT skrev:

Enligt manualen till min EOS350d, kan man inte välja RAW när man befinner sig i "Basic zone mode", dvs den gröna rutan. Däremot går dessa alternativ att välja när man befinner sig i någon "Creative zone mode". Till dessa hör P, M, A, S och A-dep. Själv använder jag mestadels P-läget. Då är det fortfarande automatisk inställning av bländare och slutartid. Men jag har full kontroll över vilken kompression som ska ske, vilken känslighet som ska användas, etc.

Ja, det stämmer! Såg det nu. Tack för tipset. :)

Men kommer den fota JPEG+RAW när jag fotar med M-funktionen då och endast JPEG när jag fotar med den funktionen som är helt automatiskt?

silfver skrev:

Men kommer den fota JPEG+RAW när jag fotar med M-funktionen då och endast JPEG när jag fotar med den funktionen som är helt automatiskt?

Jag tror det. Fast jag har aldrig testat.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

På 350D så ställer man in varje läge för sig. Om jag ställer in JPEG+RAW på läge "M" så blir det bara i just det läget. "P" kan ha en annan inställning om man vill.

/edit
Shit, jag såg att tråden inte var helt färsk, sorry.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)