webForumDet fria alternativet

Söker konstruktiv kritik

Fotografering

7 svar · 416 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Tjenixen!

Har nyligen börjat fotografera litegrann och skulle gärna vilja ha lite konstruktiv kritik på mina bilder. Vad är bra/dåligt, vad bör jag tänka på etc.

Bilderna är tagna med en inte alltför toppenbra kamera (Konica Minolta DiMAGE Z5) och mina redigeringskunskaper är skrala, men just nu har jag inte råd med mer :stud

Förhoppningsvis kommer det bli en EOS 350D till hösten.

Här finns några av mina bilder att beskåda: http://simonline.no-ip.org

Varning för låg hastighet, ligger på min egen dator med ADSL-uppkoppling. Hemsidesmallen är totalt oredigerad, så den behöver jag ingen kritik på :P

Klicka på bilderna för att se nästa, eller Archives uppe i högra hörnet för att se tumnaglar.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag gillar bilderna. :) Du har blick för både komposition och färger. Jag ser att du hittar många motiv andra skulle ha bortsett från. Detta är bra. Men det går till överdrift när du även fotograferar lampströmbrytare på en vanlig vägg. Men i många andra fall är det bra att du gör så. Du har hittat en del intressanta former i träets ådringar, etc.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Klart godkänt Att hitta en vinkel och att inte centrera är en mycket bra början, men det ser ut som om du hållt på ett tag!
Här är det inte kameran som bestämmer utan fotografen.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag kommer inte åt den där sidan nu. Men jag har kollat på dina två bilden i dagens bild där. Dom var iaf riktigt bra tycker jag. Speciellt Örebro, den var t om väldigt bra, härlig streetkänsla. Tycker också det känns som du inte är helt nybörjare :)

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Tack för alla trevliga kommentarer :) Jag tycker om att fotografera alldeles vardagliga saker, men nu när du säger det så kan jag hålla med om att ett par foton är lite överdrivna :p

Nu är sidan online igen, datorn var avstäng under ett rejält åskväder vi hade här. I eftermiddag ska jag lägga upp allt på webbhotell.

Kommentera gärna mera, all sorts kritik uppskattas :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

En hel del bilder tycker jag ser lite överexponerade ut och antagligen lite överdriven konsumtion av USM.

Men det känns som att det är lite din stil, för nästan alla bilder har den egenskapen. Jag gillar dem.

ps. Schyst template du hittat. Jag tänkte inte på att man kunde ladda ner klara... :OO

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Det enda jag tyckte var synd, och det är nog bara jag, är att inte hela hunden var med, tyckte det såg lite konstigt ut.
Hund

Annars så tycker jag att dina bilder var helt suveräna. :bire

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Nu har jag kollat. Snyggt!!!!! Många tyckte jag var riktigt bra, sköna bilder. En del var sådär så man undrade, öhhh... vad är det där?! det var i slutet nästan. Men annars så var det grymma bilder, fortsätter du sådär skulle man ju vilja prenumerera på bilderna :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)