webForumDet fria alternativet

Tips på digitalkamera

Fotografering

8 svar · 375 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Jag har planer på att införskaffa en digitalkamera för att börja fota lite och eftersom jag sett att det finns en del fotointresserade här på wF tänkte jag söka lite hjälp. Just nu är jag ganska bortkommen vad gäller digitalkameror, jag är nybörjarfotograf överhuvudtaget, och det enda jag i princip vet är att många pixlar är alltid bra att ha :p

Jag har planerat att lägga omkring 5000 kr, absolut max 6000 kr inkl. väska och minne. Eller eventuellt annat paket, ex. fotoskrivare och minne etc.

Jag har spanat runt lite och fastnat lite för Sony DSC-H1 som fått fina recensioner, "verkar" bra, min prisklass och är dessutom en ny modell, om jag har fattat det rätt? Jag vill gärna köpa en kamera som är så ny som möjligt. Jag har tittat på detta paket från Pixmania som jag tycker verkar passa ganska bra.

Jag vet inte riktigt vad det är jag har för krav egentligen. Jag vill väl framför allt att det ska bli bra bilder, med riktigt fin skärpa.

Är mitt eget förslag bra? Har ni andra förslag att komma med? Typiska "problem" med Sonys kameror som kan vara bra att veta?

Tack på förhand! :bire

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

En sak som gör att jag stör mig lite på Sonys kameror är att de använder sitt egna minneskortformat som är något dyrare än andra minnen. De är inte heller lika vanliga så det är sbårare att tex låa mer minne från någon man känner. Utan att ha läst några ingående tester så tycker jag dennna ser ut att kuna passsa. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s2is

Jag upptäckte att det visst följde med både batterier och laddare till kameran, så denna kombination från Dustin kanske passar bättre?

SAMSONITE TREKKING 110 KAMERAVÄSKA - 243,75 kr
HAMA KAMERASTATIV STAR 61 - 195 kr
SANDISK MEMORYSTICK PRO 512MB - 655 kr
SONY CYBERSHOT DSC-H1 DIGITALKAMERA - 4395 kr

Totalt: 5 488,75 kr

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag tycker du ska titta på en annan intressant kamera i samma prisklass: http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/a200.php
Där är det CF-minne som gäller. Den typen av minne används i de allra flesta digitala systemkamerorna på marknaden.

En annan fördel med den, är att dess största vidvinkel motsvarar 28 mm. Den har visserligen mindre zoom-omfång än de två andra kamerorna som har tagits upp i denna tråd. Å andra sidan, behöver man verkligen mer än 200 mm tele? Fundera lite över vad du har tänkt dig att fotografera. Själv kan jag bara konstatera att ser jag till mitt eget fotograferande, anser jag att det är mycket värdefullt med vidvinkel. 36 mm som gäller för de andra alternativen, är faktiskt inte mycket till vidvinkel.

UlfT skrev:

Jag tycker du ska titta på en annan intressant kamera i samma prisklass: http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/a200.php
Där är det CF-minne som gäller. Den typen av minne används i de allra flesta digitala systemkamerorna på marknaden.

En annan fördel med den, är att dess största vidvinkel motsvarar 28 mm. Den har visserligen mindre zoom-omfång än de två andra kamerorna som har tagits upp i denna tråd. Å andra sidan, behöver man verkligen mer än 200 mm tele? Fundera lite över vad du har tänkt dig att fotografera. Själv kan jag bara konstatera att ser jag till mitt eget fotograferande, anser jag att det är mycket värdefullt med vidvinkel. 36 mm som gäller för de andra alternativen, är faktiskt inte mycket till vidvinkel.

Det ser ut som ett mycket bra förslag på kamera, men nu börjar min budget passeras lite väl kraftigt. Motsvarande paket som jag valde med sony-kameran landar på 6 408,75 kr på Dustin. Det är ju verkligen i överkant, men samtidigt definitivt värt att överväga. Kameran verkar, som sagt, passa bättre och 12x zoom är väl inte direkt något krav från min sida. Min stora inspirationskälla just nu är Sannah och det är väl den typen av fotografering som jag kommer satsa på.

Hur är det förresten att köpa digitalkamera begagnat? Något som varmt rekommenderas, eller absolut inte bör prövas på? Konica Minolta A200 med 512 Mb Minne, väska och kortläsare. Gällande kvitto och garanti finns, för 4600, låter som ett kap tycker jag?

SimOnline skrev:

Hur är det förresten att köpa digitalkamera begagnat? Något som varmt rekommenderas, eller absolut inte bör prövas på? Konica Minolta A200 med 512 Mb Minne, väska och kortläsare. Gällande kvitto och garanti finns, för 4600, låter som ett kap tycker jag?

Det är väl bara att pröva att kameran verkligen fungerar som den ska. Med tanke på att den modellen inte har funnits så otroligt länge, så lär ju inte den gamla ägaren ha använt kameran så överdrivet mycket. Jag tycker det låter som något du kan pröva på. Men testa som sagt kameran innan du bestämmer dig.

UlfT skrev:

SimOnline skrev:

Det är väl bara att pröva att kameran verkligen fungerar som den ska. Med tanke på att den modellen inte har funnits så otroligt länge, så lär ju inte den gamla ägaren ha använt kameran så överdrivet mycket. Jag tycker det låter som något du kan pröva på. Men testa som sagt kameran innan du bestämmer dig.

Tyvärr finns inte kameran inom besöksvänligt område. Säljare verkar dock seriös på alla sätt och vis.

SimOnline skrev:

Tyvärr finns inte kameran inom besöksvänligt område. Säljare verkar dock seriös på alla sätt och vis.

Ja, då blir det ju lite av en chansning. Om jag minns rätt, kom den kameran för ett halvår sedan, så äldre än så, bör den ju inte vara. Man kan ju hoppas på att det handlar om någon som har upptäckt att detta inte var den kamera han verkligen ville ha. Det skulle kunna innebära att den inte är alltför använd, och därmed i ett bra skick. Men det är ju en chansning. Funkar den som den ska, då tycker jag det är ett helt ok köp.

En idé kan ju vara att be honom ta några provfoton just nu, och skicka till dig. Du kan se på EXIF-informationen om bilderna verkligen är tagna just nu. Om du inte nämner något om EXIF-informationen, tänker han antagligen inte på att redigera denna information hos några gamla bilder. EXIF-informationen brukar man kunna se när man väljer att visa egenskaper för bilden i XP. Informationen finns under en av flikarna. Den visar flera detaljer, som datum, slutartid, bländare, etc.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)