webForumDet fria alternativet

Nytt teleobjektiv

Fotografering

17 svar · 567 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Hej!
Är väldigt sugen på att köpa ett teleobjektiv till min D70, men vet inte riktigt vilket jag ska köpa. Det jag dock vet är att det INTE får kosta mer än 4-5000.

Nikon Objektiv Af 70-300/4-5,6G 1750:-
Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo Super Macro II 2695:-
Nikon Objektiv Af 70-300/4-5,6D Ed 3495:- Recension

Vad är det som gör det senare objektivet så pass mycket dyrare än det första? Hur bra är sigmaobjektivet? Hur snabb (och tyst) är AF-motorn i objektiven? Är objektiven tillräckligt ljusstarka? Finns det något annat objektiv som ni anser bättre i den prisklassen?

Vad tror ni om det här? Ska man invänta det istället? Åsikter tack! :)

Noterar att det dyraste objektivet ovan har en bländarring, vilket inte mitt nuvarande objektiv har. Men jag utgår från att kameran kan sköta bländarinställningarna ändå!?

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Har inte testat ngt av objektiven, men när det gäller prisskillnaden tror jag en hel del av den beror på ED-optiken. Är inte så inläst på exakt vad den innebär men så mycket har jag förstått att den är av bättre kvalitet.

En D70 behöver ingen bländarring på objektiven men klarar att köra med bländarring också så det är lugnt. Tänk bara på att ställa bländarringen i rätt läge innan du börjar plåta.

Bendro skrev:

En D70 behöver ingen bländarring på objektiven men klarar att köra med bländarring också så det är lugnt. Tänk bara på att ställa bländarringen i rätt läge innan du börjar plåta.

"Rätt läge"?

Annars är Sigmas 70-300 APO II nog det mest prisvärda alternativet i "klassen". Den ger bättre resultat än Nikons 70-300, vad jag sett av bilder på t ex pbase.com och här på fotosidan.

Källa

Är det det sigmaobjektivet som jag länkat till ovan han syftar på? Är det bättre än det dyrare nikonobjektivet?

Äsch, det är ju inga stora pengar. Sigmaobjektivet är nu beställt :)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Sigmaobjektivet har jag bara hört bra saker om, men då tänker jag på det med fast bländare på 2.8 och 70-200 mm. Kostar en slant förstås, men det är det värt. Jag tycker man ska satsa på ljuskänsliga objektiv, speciellt när man använder telezoom som kräver mycket ljus.

Själv köpte jag ett begagnat Canon 80-200/2.8 L och har haft stor nytta av det, även i hällande regn där man annars behöver mycket ljus för att inte få skakningsoskärpa (regeln är handhållet samma slutartid som brännvidden, så har man ett objektiv som är 80-200 mm så bör lägsta slutarhastighet vara 1/250 s för att inte riskera skakningsoskärpa).

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Peeer skrev:

Bendro skrev:

"Rätt läge"?

Bländaren ska alltså vara på minsta möjliga öppning (störst f-tal, om man nu föredrar det begreppet). Åtminstone historiskt har det varit så att objektivet har tillåtit kamerahuset att variera bländaren mellan lägena "minsta inställda"-"helt öppet". Skälet till det är att man vill ha "helt öppet" när man siktar i kameran. Det blir så mörkt i sökaren annars. Men när kameran exponerar, då ska den blända ner till det man har ställt in (eller som kameran har mätt upp).

CyberPet skrev:

Sigmaobjektivet har jag bara hört bra saker om, men då tänker jag på det med fast bländare på 2.8 och 70-200 mm. Kostar en slant förstås, men det är det värt. Jag tycker man ska satsa på ljuskänsliga objektiv, speciellt när man använder telezoom som kräver mycket ljus.

Jo det är klart, man får ju bättre objektiv ju mer man betalar för det. Det kostade dock 3 gånger mer än det objektivet jag valde den här gången, vilket är den främsta anledningen till att jag inte valde det (tittade faktiskt lite på det också). Den här gången valde jag ett budgetalternativ (som förvisso fått rätt hyfsade recensioner), men nästa gång blir det kanske ett dyrare... :)

UlfT > Tack för förklaringen :)

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Vet att dahlgren har sigmas 70-300 APO II, själv har jag nikon 70-300G (I morgon kommer dock det nya... 70-200/2,8 VR :e )
På största bländare är inget av dem särskillt imponerande skärpemässigt, men om man har ljus nog att blända ner till bländare 8-11 någonting kan man få rikigt bra bilder.
AFen är inte snabb på något av dem, och den är inte direkt ljudlös, men den fungerar på det mesta som inte rör sig jättefort, eller är alltför kontrastlös (vilket iofs nog mer beror på kamerans af-sensorer).
Kort och gott, de fungerar, och för det låga priset presterar de helt ok.

Kanske inte det bästa exemplet, men man kan vara "pixel-peeper" och tycka att alla bilder är mjuka. Men när man fotar med digitala systemkameror är bilderna ofta mjuka innan man behandlat dem. Som exempel, här är ett utsnitt ur en bild jag tog förra helgen. Handhållen Canon 80-200/2.8 med inställningarna ISO 100, f/3.5, 1/250 sekund, inzoomad till 200 mm.

Visst ser den övre bilden "mjuk" ut, men kolla håret på armen. När man sedan tittar på bilden mer "normalt" (i den storlek där man normalt tittar på bilder), ja, då börjar man se att objektivet är rätt skarpt, trots bländare 3,5.

sharpness.jpg

Jodå, det är jag medveten om, och då och då blir jag förbluffad över vilka resultat jag ibland får ut ur ett "billigt skräpobjektiv" som det ofta kallas. Men det är tyvärr inte jätteofta

Det finns nog inget bättre att säga så här i glädjeyran än "ojojojojoj"... Fick 70-200:an vid lunch idag, första intrycket var den ENORMA kartongen, ca 20*20*35 cm.
Sen kom det mycket solida intrycket, helt klart ett bättre vapen än en spikklubba om man ska dänga till någon i huvudet.
Och nu när jag just tittat på mina första bilder är det nästan att man tappar hakan... Skärpan är otrolig!
Första intrycket av VR-funktionen är också i det närmaste odelat positiv, en kompis som bara ville prova lite, liten tjej på ca 1,55m utan egentlig fotografisk vana, fick skärpemässigt mycket bra resultat med paketet kamera + objektiv + extern blixt på 1/30 sek :o Enda nackdelen är att sökaren vinglar till lite när vr:en sätter igång.

Alltså: Pettsson = :D

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

pettsson skrev:

Första intrycket av VR-funktionen är också i det närmaste odelat positiv, en kompis som bara ville prova lite, liten tjej på ca 1,55m utan egentlig fotografisk vana, fick skärpemässigt mycket bra resultat med paketet kamera + objektiv + extern blixt på 1/30 sek :o Enda nackdelen är att sökaren vinglar till lite när vr:en sätter igång.

VR? Är det någon typ av antiskak-mekanism?

UlfT skrev:

pettsson skrev:

VR? Är det någon typ av antiskak-mekanism?

Jopp, kostar skjortan men onekligen fungerar det rätt bra :)

pettson > Ska vi byta? ;)

Peeer: Hmm... Nja ;)
Såvitt jag förstår så fungerar VR som så att det är en linsgrupp som är upphängd i ett gyro på något finurligt sätt, och sen kompenserar det för förflyttningar av objektivet. Tror jag.

Tänk på att VR inte är något universalmedel. Det är bara under vissa omständigheter det funkar väl och vid vissa slutartider. Bilderna kan faktiskt bli *suddigare* om du kör med antiskakfunktionen påsatt i vissa fall, när den faktiskt inte behövs.

pettsson skrev:

Peeer: Hmm... Nja ;)
Såvitt jag förstår så fungerar VR som så att det är en linsgrupp som är upphängd i ett gyro på något finurligt sätt, och sen kompenserar det för förflyttningar av objektivet. Tror jag.

Ja? Ofrivilliga förflyttning är väl just "skakningar"? Eller är jag och min definition helt ute och simmar nu!?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

pettsson skrev:

Det finns nog inget bättre att säga så här i glädjeyran än "ojojojojoj"... Fick 70-200:an vid lunch idag, första intrycket var den ENORMA kartongen, ca 20*20*35 cm.
Sen kom det mycket solida intrycket, helt klart ett bättre vapen än en spikklubba om man ska dänga till någon i huvudet.
Och nu när jag just tittat på mina första bilder är det nästan att man tappar hakan... Skärpan är otrolig!

Alltså: Pettsson = :D

Ingen tror dig förens du har bevisat motsatsen. Bifoga bild! ;)

Här är en bild på kameran och objektivet som jag hittade på nätet: http://billhall.net/pix/biglens.jpg, och bifogad bild med kartong och objektiv.

Peer: Nejdå, du har rätt. Läste väl inte tråden ordentligt eller nåt.

dsc_8170.jpg
285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)