webForumDet fria alternativet

En fråga om digital systemkamera

Fotografering

5 svar · 296 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Vilka är bakåtkompatibla när det gäller objektiv?

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Såvitt jag vet, så är alla Canon's kameror kompatibla med alla objektiv med EF-fattning. Och EF-S passar ju då bara de digitala systemkamerorna.

Vad det gäller Nikon så är jag mer osäker, men jag tror det är samma sak där, att de är kompatibla med de flesta Nikonobjektiv, närmare vet jag inte.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

De som kommer från företag som tidigare har tillverkat filmbaserade systemkameror, brukar vara bakåtkompatibla med de objektiv som passade dessa kameror. Men det är väldigt olika för olika kameror. Canon och Minolta bytte bajonett när de gick över till autofokus. Alltså passar bara deras AF-objektiv deras nuvarande digitala systemkameror. Nikon har alltid kört med samma bajonett.

Utöver det, kan det vara skillnader på hur mycket av automatiken som fungerar. Har du ett Nikon-objektiv från tidigt 70-tal, är det högst osannolikt att kameran kan styra bländaren. Men sådana saker varierar betydligt mellan olika kameror. Man får helt enkelt ta reda på vad som gäller för just de objektiv man själv råkar ha.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Ok, tack för svaren.

En liten fråga till.

Blir det mycket sämre av att använda "gamla" AF objektiv till en Digital systemkamera?

För det är många som nästan slänger bort sina Af kameror nu när dom har skaffat digital.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag vet inte om det blir "mycket" sämre. Det finns omständigheter som hotar bildkvaliteten. En sådan är det faktum att sensorn i en digitalkamera reflekterar mer ljus än traditionell film. Detta innebär att man kan få reflexer i de glasytor som är vända in mot huset. Objektiv som redan från början är avsedda för digitalkameror, har därför antireflexbehandling även på insidan. Gamla AF-objektiv kan eventuellt sakna denna insidiga antireflexbehandling (antireflexbehandlade är de naturligtvis, men på utsidan för att dämpa reflexer från omgivningen). Detta är en omständighet som gör det sämre att använda gamla objektiv. Hur pass mycket sämre de gamla objektiven är på grund av detta, vet jag inte. Du får helt enkelt prova.

För övrigt, har du det minsta lilla behov av vidvinkel, då blir du i vilket fall som helst tvungen att köpa nya objektiv. Sensorerna är nämligen mindre än filmplanet på en traditionell kamera, varför utsnittet också blir mindre. Det finns ett fåtal digitalkameror som har samma utsnitt som de gamla kamerorna. Men dessa kameror kostar multum. Det är egentligen bara proffessionella fotografer som möjligen kan se en sådan utgift som försvarbar (vi talar alltså om summor runt 50.000-80.000 kr).

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Kan intyga att det fungerar utmärkt utan bakre anti-reflex, det sägs att det ger sämre kontrast, men jag kan inte säga att jag sett något av det.
Nikon objektiv tillverkade efter 1959 kommer fungera på digitala systemkameror med nikon-fattning, dock tappar man lite funktionalitet beroende på kameran, t.ex ljusmätning.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)