Hej, jag sitter i tankar och funderar på att köpa en digital systemkamera. Har två analoga tidigare: EOS 1000fn och EOS 50e och är nöjd med Canon. Jag har även en Ixus 400. Så nu tänkte jag ta steget till en digital systemkamera och har några frågor till er.
Jag spanar lite på en EOS 350D. Har läst lite här på wF att den är omtyckt. Objektivet som följer med som paket har jag läst är inte så bra, men då kan man väl köpa bara huset och sedan ett objektiv sidanom. Men vad ska jag då ha för något objektiv, tro? Jag kan inte så mycket om objektiv.
Mina objektiv som jag har till EOS:arna sedan tidigare, kan jag använda dessa till en ev EOS 350D? Jag har Canon EF 35-80mm, Sigma DL 75-300mm och Sigma AF 50mm macro.
EOS 350D använder sig av CompactFlash minneskort, fungerar både med typ1 och typ2 säger man, vad betyder det? Jag har CompactFlash till min Ixus, kan jag använda det minneskortet till en 350D?
Hur är det med blixten? Finns det en liten inbyggd blixt på 350D? Hur bra/dålig är den? Jag har en separat blixt till mina andra EOS:ar, kan jag kanske använda den (troligtvis inte)?
Jag spanar lite på en EOS 350D. Har läst lite här på wF att den är omtyckt. Objektivet som följer med som paket har jag läst är inte så bra, men då kan man väl köpa bara huset och sedan ett objektiv sidanom. Men vad ska jag då ha för något objektiv, tro? Jag kan inte så mycket om objektiv.
Du ska ha ett objektiv med mycket vidvinkel eftersom bildvinkeln kommer att förändras pga den lilla sensorn i kameran
EOS 350D använder sig av CompactFlash minneskort, fungerar både med typ1 och typ2 säger man, vad betyder det? Jag har CompactFlash till min Ixus, kan jag använda det minneskortet till en 350D?
[cit/at]
Typ 2 är tjockare än typ 1 och brukar vara av typen microdrive. Typ 2 kort funkar inte i din ixus men typ 1 har sjunkit så mycket i pris nu att det inte finns någon anledning att köpa en microdrive.
Hur är det med blixten? Finns det en liten inbyggd blixt på 350D? Hur bra/dålig är den? Jag har en separat blixt till mina andra EOS:ar, kan jag kanske använda den (troligtvis inte)?
Något mer jag behöver veta?
Jag har visserligen inte provat någon Canon men till min Nikon är det enorm stor skillnad mellan den inbyggda blixten och en extern blixt. Antagligen kommer din nuvarande blixt fungera i helt manuellt läge.
Du ska ha ett objektiv med mycket vidvinkel eftersom bildvinkeln kommer att förändras pga den lilla sensorn i kameran
Nja... *Ska* är ett lite starkt ord tycker jag, beror ju på vad man vill fotografera. Men tänk som dahlgren säger på att vidvinkeln blir mindre vidvinklig med en 350D.
Yoda skrev:
Enl. Canons hemsida ska 350D vara kompatibel med "de flesta" Canon blixtarna, så om den är någorlunda ny ska den nog fungera.
För mer exakt info om hur mycket mindre vidvinklig så kan du räkna upp objektivet ungefär 1,5X. Dvs. ditt 75-300mm blir 112,5-450mm med den nya sensorn.
För de har väl inte bytt till en större/mindre sensor mot 300D?
Aha, då kan jag alltså använda mina gamla objektiv fast det blir lite mer tele av resultatet. Vad bra! Fungerar autofokusen också med de "gamla" objektiven, tro?
För mer exakt info om hur mycket mindre vidvinklig så kan du räkna upp objektivet ungefär 1,5X. Dvs. ditt 75-300mm blir 112,5-450mm med den nya sensorn.
För de har väl inte bytt till en större/mindre sensor mot 300D?
Det är Nikon som har 1,5 gångers bildvinkelsbeskärning, Canon har 1,6 på sina "billiga" DSLR, 1,3 på de lite dyrare (1D mk I och II t.ex) och 1,0 på de jättedyra (1Ds mk I och II).
Yoda skrev:
Aha, då kan jag alltså använda mina gamla objektiv fast det blir lite mer tele av resultatet. Vad bra! Fungerar autofokusen också med de "gamla" objektiven, tro?
Du kan även använda helt manuella objektiv på en digital systemkamera, fast då måste du ställa in fokus och sånt själv. Lite bökigt, men har du ett riktigt ljuskänsligt objektiv kan det vara värt det. Det är ju inte fel med f/1.4 eller lägre om man måste fokusera manuellt. :e
Hej, jag sitter i tankar och funderar på att köpa en digital systemkamera. Har två analoga tidigare: EOS 1000fn och EOS 50e och är nöjd med Canon. Jag har även en Ixus 400. Så nu tänkte jag ta steget till en digital systemkamera och har några frågor till er.
det medföljande objektivet i deras kit är ok, men inte bra. (18-55mm om jag inte minns fel)
Yoda skrev:
Mina objektiv som jag har till EOS:arna sedan tidigare, kan jag använda dessa till en ev EOS 350D? Jag har Canon EF 35-80mm, Sigma DL 75-300mm och Sigma AF 50mm macro.
Alla objektiv med EF fattning passar utmärkt till en 350 med eller utan AF.
Yoda skrev:
Rätt mig om jag har fel nu, men Typ2 är lite tjockare än TYP1. 350 klarar bägge dessa så det bör inte vara några problem att använda det du redan har.
Yoda skrev:
Det finns en inbyggdblixt i 350n som är helt ok. Men den går ju aldrig att jämnföra med en externblixt. Vilken typ av blixt är det du har till din andra systemkameror?
Yoda skrev:
Det finns massor med att veta :)
Men som någon annan skrev så är förstorningen 1.6 så ditt 35mm blir plöttsligt 56mm. Då förlorar på vidvinkelsidan men vinner på tele.
Ett tips är detta objektiv: http://www.cyberphoto.se/sigma/18-50_28.php
Det är visserligen rätt högt pris, men enligt de tester jag har läst, är det faktiskt riktigt prisvärt. Betänk då att det är ett objektiv som du förmodligen kommer använda relativt mycket, då det täcker in de vanligaste brännvidderna. Då kan det vara värt att satsa lite mer just där. Fast det beror ju förstås på vad du själv har tänkt fotografera. Ska man jämföra med brännvidder för traditionell 35-mm-film, motsvarar det ungefär 28-75 mm.
Yoda skrev:
De kommer passa. Men tänk på att sensorn reflekterar ljus. Därför bör objektiv för digitalkameror ha antireflexbehandling även på insidan. Det kanske inte dessa objektiv har. Jag vet inte hur mycket det påverkar, men objektiv som är avsedda för digitalkameror brukar i alla fall ha denna antireflexbehandling även på insidan.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2