webForumDet fria alternativet

Ställa in format i digitalkamera

Fotografering

5 svar · 304 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Vad ska man ha för format inställt i kameran? Kan någon förklara vad formatet 3:2 innebär? Det stod i instruktionsboken att det är att man kan skriva ut 10 * 15 cm fotokopior utan att behöva beskära men jag tycker den beskrivningen är lite väl kryptisk. Jag förstår inte vad det innebär.

Jag vill kunna skriva ut på de vanliga fotopappren man köper för vanliga fotokopior. Antar att det är 10 * 15 cm. På baksidan av dem så kan man ju skära bort kanterna så formatet blir mindre brett. Det vill jag göra utan att för den skull behöva skära bort delar av bilden, är det då man ska fota med 3:2 ?

Jag vill ju att det ska bli rätt så jag inte kommer hem med bilder från två veckor och behöva skära bort saker ur dem.

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Du kan med största sannorlikhet inte ändra format på kamerans bilder. Formatet 3:2 betyder att bildens sidor förhåller sig som 3 till 2, tex. 10*15. Har din kamera en upplösning sex megapixel och formatet 3:2 så blir dina bilder 3000*2000 px. Det finns i stort två format som är vanliga på "vanliga" digitalkameror, 2:3 och 3:4, och vilket format man har avgör vilka storlekar på utskrift du kan göra utan att få vita eller bortskurna kanter, eftersom sidorna på fotopappret måste ha samma förhållande som kamerans sensor.

Ok, så det spelar inte så stor roll om jag använder 3:2 eller inte (kan inte välja andra format än 3:2)?

Ok då förstår jag vad du menar, men har inte det med formatet/förhållandet på bilden att göra? Om jag inte väljer 3:2 så kommer bilden få ett visst förhållande och väljer jag 3:2 så får jag ett annat förhållande. Om jag skriver ut en kopia så höjden på bilden fyller upp pappret i höjdled utan att det blir beskuret, då får ju bilden en viss bredd, men om jag gör samma med 3:2 så borde bilden bli mindre bred eller hur då?

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Titta på den bifogade bilden. Den är tagen med en kamera som har formatet 2:3. Om man skriver ut bilden på ett papper som är 10*15 cm kommer bilden fylla ut hela pappret. Om man skriver ut bilden på ett papper anpassat för kameror med formatet 3:4, t.ex. 15*20 cm, kommer bilden inte att få plats helt, utan det som är grått i bilden försvinner. Blev det klarare nu?

_dsc0288.jpg

Ja nu förstår jag hur det funkar. Tackar :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)