Är besviken på Nikon. D70s känns som en hastigt ihopslängd uppgradering av en redan bra kamera för att det i alla fall skall se ut som de hänger med Canon. Lite smådetaljer som förbättrats och så höjs priset med ca 2000:-.....svagt.
Detta i kombination med Nikons utspel om att kryptera RAW-filerna, i första hand på proffmodellerna om jag förstått rätt, gör tyvärr att mitt favoritmärke sedan många år har har sjunkt i aktning rätt rejält i mina ögon.
Här kommer Nikon!
9 svar · 417 visningar · startad av Coccozz
Det känns inte som någon av dessa kameror kan konkurrera med 350d för min del. Det beror på att batterierna till min PowerShot S45 antagligen redan passar med 350d (NB-2L och NB-2LH är kompatibla, såvitt jag förstår). D50 kör dessutom med SD-kort, vilket gör mina CF-kort oanvändbara till den.
Har ingen aning om hur d70s står sig mot 350d, så jag tänker inte ens uttala mig. Däremot tror jag att d50 kan vara en riktigt bra kamera till en sån lite klåpare som mig, även om 350d säkert är bättre.
Har en faster som ofta åker till Amerika. Tänkte hon skulle köpt antingen en d70 eller en 350d när hon var där. Tråkigt nog verkar ingen av de här använda världsgaranti på sina kamerahus. Beror förmodligen på att man vill hålla den marknaden stängd så man kan fortsätta kräva dubbla priset här, men ändå :x
Ja D50 kan nog som du säger vara en intressant kamera för de som vill börja plåta med systemkamera. Så den har jag inget emot. Mitt gnäll beror mest på besvikelse över uppgraderingen av D70.
När det gäller 350D har jag inga egentliga synpunkter eftersom jag aldrig jobbat med den, förutom att jag tyckte den kändes för liten för mina händer när jag kände på den hos fotohandlaren. Det är säkert en mycket kompetent kamera. Tyvärr spelar det mindre roll om den inte ligger bra i handen på en....tycker jag. Men för en med andra händer kan det vara ett bra alternativ.
Coccozz skrev:
Tråkigt nog verkar ingen av de här använda världsgaranti på sina kamerahus. Beror förmodligen på att man vill hålla den marknaden stängd så man kan fortsätta kräva dubbla priset här, men ändå
Jag har väl inte någon åsikt om modellerna i sig. Däremot har jag en liten historia om världsgaranti:
Detta utspleade sig långt innan den digitala eran inom forgrafin (dvs 88-89 någongång).
Mina föräldrar var i NewYork och köpten en systemkamera där, en Pentax. De köpte till en "WorldWide" garanti för en handfull dollar.
Efter kanske två år gick den sönder. Vi försökte lämna in den till Svenska Pentax, de bara skrattade och sade att någon sådan modell har aldrig sålts i Sverige och vad beträffar den tre åriga garantin så gällde den inte här iallfall.
Så efter ett tag så skickade min far iväg den till Pentax i USA (den funkade ju inte iallafall) Den skickades med billagaste möjliga ytpost tillsammans med ett brev där han förklarde hur det låg till i Sverige.
Efter ett tag kom det en UPS bud kille och ringde på. Han hade med sig kamrean, lagad, fixat och rengjord. Med fanns också ett antal filmer, kontanter som ersatte portot samt ett brev som bad om ursäkt för Svenska Pentax agerande. "Våran WorldWide är natruligtvis worldwide. Vi kommer att ta tag i de av våra dotterbolag som inte följer policies bla, bla...
Lite kul, eller hur?
Nåja, det var ju lite "off topic" men...
/pebi
Hehe, jo det var ju lite småkul.
Tyvärr finns det nog ingen WWgaranti att köpa till idag, inte vad jag har sett iaf :q
Nej inte på kamerahusen i alla fall såvitt jag sett. Objektiv brukar dock funka bra.
Hmm...jo, fast problemet är att objektiven är det tullavgift på, något man dock kan slippa om man har lite tur :e.
Skit samma, vad skall jag med objektiv till när jag inte har råd med ett kamerahus :q. Sänk priset i Sverige så jag har råd :P
På lite dyrare objektiv brukar det löna siga även efter man lagt till tull och moms. Här finns det bra information om man funderar på att beställa från utlandet. http://www.fotosidan.se/doc.htm/3761/