webForumDet fria alternativet

Skrivare vs fotolabb för digitala bilder

Fotografering

4 svar · 499 visningar · startad av tobiass

Medlem sedan maj 200254 inlägg
Frågan#1

Jag är ny digitalkameraägare och kommer fota för hemmabruk. Jag ska köpa ny skrivare och funderar på om jag ska tänka på att jag kommer vilja skriva ut foton på den eller om det är bättre att skicka dem till ett labb.

- Hur ser kostnaderna ut labb/bläck/färglaser?
- Kvalitetsskillnader?

Vad är att rekommendera?

Tacksam för alla tips!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Kanske inte så jättekvalificerat svar från mig, men väljer du skrivare, är nog bläck helt klart att föredra framför färglaser. Men jag tror inte det är så otroligt mycket billigare med bläck än att lämna in på labbet. Det krävs ju speciellt papper för att bläckstråleskrivaren ska ge ett bra resultat. Jag har även märkt att man vinner mycket kvalitet på att vara märkestrogen i sitt pappersval. Du kan ju börja med att lämna in på labbet. Så får du se sedan om du vill ha den flexibilitet som man vinner på att ha en egen skrivare. För det är framförallt flexibiliteten som är vinsten med det, så som jag ser på saken. Ekonomin är inte särskilt mycket bättre med egen skrivare. Kvaliteten kan vi nog utgå från att labbet fixar bättre, även om det går att få bra kvalitet med bläckstråleskrivare.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Jag har en skrivare som iofs klarar att skriva ut foton, men jag ser bara fördelar med att skicka till labb, vad jag kan se blir det billigare samt bättre. Undantag kanske är om man ska skriva ut någon stor bild.
Det är även klart att det kan vara smidigt att skriva ut en och annan bild hemma, men är det ett större antal ser jag inga fördelar kontra labb. (Labb kan man ju ofta få från 1-2:-/bild.)

Medlem sedan dec. 200494 inlägg

Jag skriver ut foton hemma för husbehov och kontaktkartor.
"Hemmautskrivna" foton bleks med tiden fortare än "labade" bilder.
Fördelen med laben är ju att fotona tas fram på kemisk väg och har då längre livslängd.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag, som inte äger någon skrivare alls (men som har möjlighet att printa på jobbet) skulle inte satsa på en skrivare enbart för att printa fotografier (men möjligvis för textutskrifter). Då kör jag hellre den bekväma vägen och beställer från fototjänster a la FujiDirekt (levererar inom 1-2 dagar) då jag vet att kvaliteten blir såpass bra att det är värt priset.

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)