webForumDet fria alternativet

Digitalkamera för max 3000:-

Fotografering

11 svar · 546 visningar · startad av oelbal

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Frågan#1

Jag har länge funderat på att köpa en liten digitalkamera. Jag har inga stora krav på kameran. Den kommer främst att användas för att dokumentera vad jag och polarna pysslar med på helgerna, så den bör vara hyffsat liten, typ fickformat, enkel att använda, och den ska helst kunna ta "snabba" bilder med bra kvalité.

Det känns lite som en djungel av digitalkameror när man fönstershoppar på nätet, men jag har fastnat för Canon Digital Ixus 40, som blir min för 2842:- hos pixmania.com, exklusive extra minne och sånt. Finns det någon här som äger en sån kamera (eller kanske lillebror Ixus 30) som kan ge ett utlåtande? Eller vad säger ni experter om den efter att ha sett specifikationerna? Har ni kanske något annat tips? Exempelbilder från någon som äger en sån här kamera vore guld.

Just nu kliar det i mina fingrar nått fruktansvärt mycket, spontanköp brukar vara min starka sida, men just i det här fallet vill jag verkligen köpa det optimala. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Du hittar testbilder här: http://www.cyberphoto.se/canon/digital/ixus40.php
Rent allmänt tycker jag det känns som ett säkert köp, då det är ett välkänt kvalitetsmärke. Utifrån specifikationerna, är priset vad man kan förvänta sig.

Medlem sedan maj 200231 inlägg

Här kan du se drygt 4000 bilder som olika användare av kameran har laddat upp.

Av vad jag läst på olika forum och diskussionssidor verkar det vara en kamera som i princip alla är nöjda med.

Tack, både UlfT och inze. :)

UlfT skrev:

Utifrån specifikationerna, är priset vad man kan förvänta sig.

Så, vad säger specifikationerna dig mer, än att det motsvarar priset?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

oelbal skrev:

UlfT skrev:

Utifrån specifikationerna, är priset vad man kan förvänta sig.

Så, vad säger specifikationerna dig mer, än att det motsvarar priset?

Upplösningen på 4MP räcker med god marginal till för en 10x15-utskrift. Faktum är att även en A4-utskrift inte är fy skam med den upplösningen, även om man iofs kommer se skillnader gentemot dyrare kameror i det fallet. Nu är självklart inte antalet pixlar allt som styr. Även optisk och mekanisk kvalitet är viktigt. Men det är Canon bra på. Exponeringskompensationen som kameran har, kommer väl till pass vid svåra ljusförhållanden när mätaren blir lurad. Hur du utnyttjar denna kompensation, lär du dig med tiden. Det du måste komplettera kameran med, är ett extra minneskort. Men det gäller alla digitala kameror. Det medföljande kortet är bara till för att man ska kunna testa att kameran fungerar. Vad ska du då köpa för kort? Jag har själv en Canon med 4MP, så vi talar nog om samma filstorlekar för båda dessa kameror. Jag brukar köra med JPEG i den högsta kvalitetsinställningen. På ett 128MB-kort får jag då in runt 60 bilder. Med tanke på var priserna ligger, är egentligen inte 128MB-kortet prisvärt idag. Titta hellre på 512MB-korten. SanDisk har ett för 536 kr i listan på tillbehör till kameran.

Grym förklaring UlfT. Det får helt enkelt bli en sån kamera, plus ett extra 512MB-kort. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Se till så att du väljer Ultra II-versionen av minnet.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Upplösningen bör räcka till, men som UlfT säger så är Megapixel jakten inte allt.

rez_guide.jpg
Medlem sedan okt. 2001166 inlägg

Tycker att Canon Digital Ixus 40 låter som ett helt ok köp...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

oelbal skrev:

Den kommer främst att användas för att dokumentera vad jag och polarna pysslar med på helgerna

Hade det inte varit bättre att anlita en gynekolog med ett anteckningsblock isåfall? ;)

Förlåt off-topic :r

OveRRidE skrev:

oelbal skrev:

Den kommer främst att användas för att dokumentera vad jag och polarna pysslar med på helgerna

Hade det inte varit bättre att anlita en gynekolog med ett anteckningsblock isåfall? ;)

Förlåt off-topic :r

Tyvärr, jag måste ha bildbevis. ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Hallåj... tillåt mig inträda i denna intressanta tråd. Jag har själv nyligen köpt mig en ny kamera med ungefär samma krav. Jag köpte en Canon A95'a, vilken jag är väldigt nöjd med, liite stor ibland kanske, så jag skulle också välja en såndär Ixus om jag ville ha en kamera man utan problem kan stoppa i fickan. Eller kanske en Sony W1 som också är bra. Ang inköpsställe kan jag varmt rekommendera https://www.fyndborsen.se väldigt bra priser och bra service också.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)