webForumDet fria alternativet

Köpa digital systemkamera

Fotografering

76 svar · 1 956 visningar · startad av Peeer · sida 2 av 4

Frågan, av Peeer

Är det fortfarande en nikon D70 som är det bästa köpet om man ska köpa en digital systemkamera i budgetklassen? Blev \väldigt\ köpsugen nu när lönebeskedet kom :)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Heh, både cyberphoto och scandinavianphoto sänkte priset på D70n (med nikkor-objekivet) i veckan. Vilken "tur" att man var så ivrig att man redan köpt kameran då....

Men jag är nöjd iaf :)

Esen skrev:

Peeer skrev:

Det blev en D70 tillslut. Efter 1 timmes testande blir mitt första utlåtande: Underbar! :)

Vi kanske t.o.m får se någon bild?

Det kommer så småningom!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nu har dpreview publicerat en liten förhandstitt på Canon 350D (inte så liten, egentligen, elva sidor handlar det om): http://www.dpreview.com/articles/canoneos350d/

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Provbilderna var lite ojämna tycker jag. Har läst det där testet tre gånger nu. :e

Jag hittade inga uppgifter om vilket objektiv de hade använt vid provfotograferingen.

Jag uppskattar att Canon tydligen har lyckats snabba upp kameran, så den är fotograferingsklar i princip direkt när man slår på den.

Känner du till någon test av det där Sigma 18-50/2,8-objektivet som du tipsade om?

UlfT, det står vid exempelbilderna, både över och under. De flesta bilderna verkar vara tagna med det objektiv som Canon tänker skicka med som ett "Kit".

När det gäller test med Sigman vet jag inte, har inte sett något online, men hört många som är nöjda med just den gluggen. Däremot har jag läst ett test av Tamron 28-75/2,8 som är väldigt upplyftande.

Den här killen recenserar mest Canonprylar, men såg ingen recension om Sigman. Däremot om några Tamronobjektiv förutom Canons egna: http://www.bobatkins.com/photography/

Nu hittade jag en test av Sigma-objektivet: http://www.jasonlivingston.com/sigma-review/index.htm
Jag kollade upp Cyberphotos priser på de objektiv de jämförde med. Canon-zoomarna var betydligt dyrare än Sigma-objektivet, trots att det inte är helt billigt det heller. Men Sigman hävdade sig hyffsat.

Klart intressant! Det kan vara värt att fundera på en Sigma, för en gång skull. Tamron är ju generellt bättre än Sigma, men detta var intressant.

Vad som framförallt får mig att fundera på sigman redan innan jag såg det där testet, är vidvinkeln. Tamron-zoomens vidvinkel skulle väl motsvara runt 40-45 mm översatt till 35mm-format. Medan Sigmas 18 mm motsvarar 28 mm. Det är ju naturligtvis individuellt vad man väljer att fotografera, men för mig känns det viktigt att ha vidinkel.

Ja, man kan ju faktiskt köpa båda... om man har råd... för Canon kör väl med 1.6 uppräkning medan Nikon har 1.5. Så det är ju en del mer så att säga. Idealet vore ju en 14-35 plus en till glugg, och sen ett bamsetele :e

Nu hittade jag en rapport skriven av en fristående användare. Om jag fattar saken rätt, är denna kamera verkligen samma som 350D, fast med amerikanskt namn.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=12585412

Notera vad han skriver om både hastigheten och batterilivslängden. Det känns nästan som om den kameran löser de allvarligaste nackdelarna digitalkameror brukar ha gentemot traditionella kameror. En sådan kamera skulle man nästan våga ta med på en veckolång fjälltur utan att behöva oroa sig för att batteriet ska ta slut.

Jag har beställt en 350D nu (ja, den heter Digital Rebel XT i USA). Det blev med kit-linsen då den var så billig (i väntan på ett bra och ljusstarkt vidvinkel) och Tamron 28-75/2,8, plus Canon Speedlite 420EX, extra batteri (man vet ju aldrig) och extra minne. Plus en väska.

Jag är så till mig i trasorna att jag inte vet vad jag ska göra! Drömmer konstiga drömmar om kameran (som inte alls ser ut som den på bilderna av någon anlednign) och håller på att längta ihjäl mig. Fast jag måste nog vänta en månad, för CyberPhoto varnade om att det kan ta till mitten av april innan den kommer.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

CyberPet: Vad kostade paketet?

Dryden, jag köpte ett gäng saker... ska ge dig listan så ska du få se:

Er beställning. Priser anges här inklusive moms.
1 Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di t... 4043
1 Canon EOS 350D svart + EF-S 18... 8795
1 LowePro Nova 3 AW svart 485
1 Soligor UV 67mm 218
1 Canon Speedlite 420EX (direkti... 2795
1 SanDisk CompactFlash 1GB Ultra... 1105
1 Omnibounce =EX= Canon 420EX,Mi... 262
1 Canon NB-2LH batteripack, 720 ... 676
1 Postpaket mot pf 98

Sen fick jag lite rabatt också (jag begärde offert) så det slutade på 17.800 kr inkl frakt. Det går inte att få så mycket rabatter dock, eftersom det är rätt små mariginaler från CyberPhoto. Dett finns andra billiga ställen också, om du bara vill ha kamerahus enbart eller plus kit-linsen. Men jag väljer CyberPhoto då jag har bra erfarenheter av dem och har handlat av dem de senaste 3 åren.

Jag gissar att jag rätt lätt kan landa på ett vettigt paket då runt 12-14k, som jag pratade om tidigare, med hus och lite optik. Siktar nog på ett zoomobjektiv till en början i så fall. Tänk få plats med batterigreppet och 512MB minne också, det bör inte vara några problem. Dock har jag inte sett några priser på batterigreppet än, någon som vet?

Nä, har inte sett några priser på dem än. Jag får se om jag skaffar ett sånt. Fast med tanke på den recension av killen från dpreview som fotade över 3.000 bilder på en dag utan att batteriet tog slut, så låter det lovande. Då är det mer att man vill ha bra grepp om kameran än mer batterikraft.

Vi får väl starta en objektivtråd så vi kan riktigt gotta oss i gosiga objektiv och önskemål. :e

Själv hoppas jag på att NB-2L är kompatibelt med NB-2LH som gäller för 350D. I så fall har jag redan nu en del utrustning som passar med den kameran. :) CF-korten utgår jag från att de passar.

En annan detalj - väska! Jag har sett kameraväskor som ser ut som vanliga ryggsäckar men de kostar ju multum, de exemplaren jag sett. 2000:- för en jäkla väska vete tusan om jag är beredd att ge. Vad har ni för väsktips? Gärna åt ryggsäckshållet så man kamouflerar utrustningen lite.

Själv brukar jag faktiskt stoppa ner kameran i helt vanliga väskor. Ofta skyddar jag den mot fukt med en plastpåse. Jag ser också ofta till att ha något mjukt, som en tröja, runt kameran, så den skyddas mot stötar. På det viset väcker jag inget uppseende, och löper därmed mindre risk att bli bestulen. Bara man har något som inte signalerar dyr kamera!

Jag fick tipset att köpa den väska jag beställde, den eller 4:an.... den är inte jättestor men den rymmer ändå allt vad jag behöver plus min Coolpix som backup ,vad jag förstod.

En fotografvän till mig säger att han inte köper väskor med färdiga fack, han får mer plats om han gör egna, eller typ kör med skumgummi som skydd där det behövs.

Fast visst är en sånhär rätt ball... http://www.cyberphoto.se/lowepro/computrekaw.php

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)