webForumDet fria alternativet

Ljuskällor

Fotografering

3 svar · 408 visningar · startad av Mira

Medlem sedan maj 2001966 inlägg
Frågan#1

Vad använder ni för typ av lampor för att ljussätta motiven ni fotar inomhus?

Kan man tex. använda såna bygglampor med halogenrör?
Vilken styrka behövs i såfall?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Ljuskällor

Mira skrev:

Kan man tex. använda såna bygglampor med halogenrör?
Vilken styrka behövs i såfall?

Det borde du kunna göra. Du kan eventuellt behöva justera vitbalansen, då halogen har en rätt låg färgtemperatur. Fotograferar du råformat, kan du göra den justeringen i efterhand i ditt råformatsprogram (det går även med jpg-bilder i photoshop, men då riskerar man att förlora information). Effekter som kan krävas, torde röra sig om runt 500-1500W (utifrån vilka effekter som halogenlampor för studiobruk brukar ha).

Ett annat tips är att använda externa blixtar. Redan med en blixt i tillbehörsskon, kan du göra mycket. Du kan vinkla upp den i taket, och dra nytta av det ljus som taket reflekterar (tänk på att taket måste vara vitt). Du kan även ha en diffuser på blixten (en liten vit plastgrej) som gör att blixtljuset inte blir lika skarpt. Med blixt har du fördelen att färgtemperaturen är rätt.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

När jag tog produktbilder till en företagskatalog använde jag 2 st 500W halogenlampor. Nackdelen med lampor är att det blir varmt, väldigt varmt.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag har en billig lampa från clasohlsson. Tyvärr är den bara på 150 w men det fungerar ganska bra ändå. Nästa lampa jag köper kommer att bli starkare minst 500 w.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)