TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inlägg Här kommer utveckling av en caféfråga.
Jag har kollat ett stort antal av mina bilder som är tagna med samma kamera och aningen manipulerade i Photoshop 7.
Ingen av dessa bilder har den information som Mr. N. beskrivet i citatet:
Mr. N. skrev:
Det du måste skilja på här är filinformationen och EXIF. Filinformationen är just när filen senast ändrades, vad den heter och vad det är för sorts fil.
EXIF är utökad information som ligger inbäddad i bildfiler, ungefär som ID3-taggarna på MP3-filer, de berättar t ex vilken slags kamera som tog bilden, när den togs, bländarvärde, slutartid, vilket program som senast ändrade bilden och när den ändrades.
Vissa program förstör EXIFen när de skriver om filen, så man får vara försiktig om man vill ha den till hands.
Hur gör man för att vara säker på att EXIF-informationen blir kvar?
Mr. N. skrev:
Din bild på USB-minnet har ingen EXIF.
Den bilden var tagen med min scanner i universalmaskinen HP Office Jet G95. Borde detta också framgå av EXIF?
Re: EXIF
Theon skrev:
Kolla i Photoshops inställningar efter ett val som heter nåt i stil med "spara extra information" och kryssa i. Tror även att detta finns i spara-dialogen.
Theon skrev:
Den bilden var tagen med min scanner i universalmaskinen HP Office Jet G95. Borde detta också framgå av EXIF?
Det beror på hur du har fått in bilden i datorn.
Har du skannat genom Photoshop eller något annat standardprogram (Mha TWAIN med andra ord) så finns troligen ingen sådan information. Har du däremot flyttat över den från en enhet i utofrskaren så beror detta på om manskinen klarar exif.
Notera också att jag inte har tittat på orginaltråden (Åtminstone inte på länge) så jag kan ha missat något som sas där.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Re: EXIF
Theon skrev:
Förutom att hoppas på att ett program klarar att spara informationen när du sparar bilden på nytt, bör du betrakta din bild som ett original. Den bilden du har fått från kameran, sparar du aldrig om. Du arbetar bara med kopior. Då vet du säkert att exif-informationen finns kvar i originalet, oavsett hur du hanterar kopiorna. Det finns dessutom hur många andra skäl som helst till att enbart arbeta med kopior, och förvara originalen säkert.
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inlägg Tack båda två för tydliga svar som ökat min magra kunskapsbank inom digitalfototekniken :bire
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Om du väljer "spara för webb..." följer INTE exif-informationen med, sparar du med "spara som..." och sparar i jpeg så följer informationen med filen.