webForumDet fria alternativet

Skapa egen studio?

Fotografering

5 svar · 378 visningar · startad av crisse6

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg
Frågan#1

Hej!

Vill gärna fotografera mer människor, då inomhus. Jag har ju ingen studio, men skulle gärna vilja kunna ljussätta osv så man kan få dom där snygga bilderna på personer. Jag har ju testat med mkt lampor, det funkar väl... men några tips? Sen, är lakan bra att använda som bakgrund? Och hur skulle man lösa ett icke fotovänligt golv, så man kan skapa miljö, eller ta på en person som sitter mog väggen eller så?

Är ny på detta... Over n out.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Här finns många bra tips:
http://www.kulturpool.se/hansson/tips/ateljen.htm

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Lakan är väl inte det bästa direkt misstänker jag. Det bör vara blå eller grön färg om jag inte minns fel. Dessutom bör det vara slät och matt bakgrund.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Lakan går att ha men det är bättre att ha en, som SirPeter sa, blå eller grön (vit går väl också) bakgrund. En bakgrund av t.ex trä eller nån lätt metall (t.ex aluminium, var man nu skulle få tag på en sån ;)) skulle nog vara det bästa för att kunna flytta runt det enkelt vid behov.
Golvet kan du kanske lösa med en träplatta också?

Medlem sedan jan. 2003247 inlägg

Allså det beror helt på.
Den färgen som du har i backgrunden kommer att smitta av sig på kortet.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

SirPeter skrev:

Lakan är väl inte det bästa direkt misstänker jag. Det bör vara blå eller grön färg om jag inte minns fel. Dessutom bör det vara slät och matt bakgrund.

Varför blå eller grön? Jag tror du blandar ihop friläggning av motiv med bakgrund.

Vad gäller stillfoto är det (personlig åsikt) alltid bättre att använda en vit bakgrundsfond än en färgad. Du kan bland annat utnyttja studsande ljus, vilket inte är tanken med blå/grön färg för chroma-key/blueescreen/travelling matte.

Ett vitt lakan kan duga alldeles utmärkt. Se dock till att den är tvättad och fri från veck. Låt lakanet falla ned från väggen mot golvet så att det blir en enhetlig yta, alltså sammansatt.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)