webForumDet fria alternativet

Köpa 256/512 mb memorystick?

Fotografering

4 svar · 321 visningar · startad av FreeZer

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg
Frågan#1

Jag har en Sony DSC-P92 med ett 128 mb memorystick, vilket jag tycker är alldeles för litet.

Så jag funderar på att köpa ett nytt minne till kameran:
* Sandisk Memory Stick PRO ULTRA II 256Mb - 679 kr
eller
* Sandisk Memory Stick PRO ULTRA II 512Mb - 1195 kr

512 mb är ganska dyrt egentligen och jag skulle säkert klara mig utmärkt med bara 256 mb utan problem. Men om jag skulle köpa 512 mb, kommer det finnas någon framtid för memorystick? Tänkte om jag köper en ny kamera om 1-2 år, tror ni att jag kan hitta en bra kamera som har stöd för memorystick då? Eller är det påväg att försvinna?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Du skall utgå från att det förändras på ett par års tid. I detta fallet skall du bara köpa vad du behöver just nu.

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Jag undrar bara om det är någon som har koll på ifall memorystick pro har någon framtid eller om det är en utgående typ av minneskort? Jag skulle gärna vilja ha ett 512 mb minneskort och det känns bättre att köpa det ifall jag "idag tror" att jag skulle kunna använda det mer senare, men om det inte är något att ha senare så kan jag köpa ett 256 mb för jag tror jag skulle klara mig med det också.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Fråga dig hur länge du tänker använda din kamera. Om du köper en ny först om två år, kommer du antagligen tycka att ditt minneskort är väldigt litet, hur som helst. Dessutom är det långt från alla kameror som använder just den standarden. Om du ställer in dig på att du nog inte kommer kunna använda just det kortet i nästa kamera, då har du också gett dig själv friheten att välja en kamera av ett annat märke, som använder någon annan standard. Tycker du att 256 MB räcker för dig just nu, köp då 256 MB. 512 MB kommer hur som helst vara billigare senare när du växer ur 256 MB-kortet.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Priserna sjunker hela tiden, i alla fall har de gjort det så länge jag hållit på med digital fotografi. För 4 år sedan kostade ett 64 MB minneskort (inte speciellt snabbt och inget märkeskort) kring 1700 kr inkl moms, idag får du ett extremt snabbt kort på 1 GB för samma pris. Köp bara snäppet över vad du behöver idag och du kan köpa till minneskort när du behöver sen. Själv har jag 1 st 512 MB kort och 2 st 256 MB kort och flera 128 MB kort. Jag använder sällan upp alla korten, men kan lätt fylla ett 512 MB kort om jag är ute och fotar en hel dag, då är det bra med några kort i reserv. :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)