webForumDet fria alternativet

Battre nattbild med IXUS 430?

Fotografering

4 svar · 365 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Befinner mig nu i Sydney och var ut och gick en natt over en bro da jag skulle vilja ha en snygg nattbild over alla husen, havet med alla sma lampor. En riktigt skon nattbild med anda ord men den blev bara svart med nagra sma ljudpluttar.

Hur gor jag for att fa bilden som man ser den med ogat, dvs byggnaderna etc ocksa och inte bara ljusen. Nagra manuellla installningar?

Laddar upp ett fotot ex.

resize of resize of img_0210.jpg
Medlem sedan jan. 2004501 inlägg

Hmz...känner inte till Ixusen så mycket. men den är väll relativt automatisk.

Vill du ha bra mörker bilder ska du öka ISO talet, och sedan ställa in bländare och tid så att värdet blir bra. Ett stativ är verkligen att rekomendera. Man kan köpa en litet(typ 10 cm högt) som man kan ställa på en plan yta.

Dock får du nog byta kamera för att palla av det. Kan rekomendera Canon PowerShot A80 eller S60...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Börja med att öka slutartiden på kameran, sedan skulle jag också maxa bländaren. Jag själv brukar köra med 2.8, men det kan givetvis variera beroende på syftet med fotot, vilken effekt jag söker och så vidare.

asmodie skrev:

Dock får du nog byta kamera för att palla av det.

15 sekunders slutartid på 430 enligt Cyberphoto. Det duger gott och väl.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Stativ och en slutartid på någon minut är att föredra. Om du kan, använd högt bländarvärde (ja, du läste rätt) om du inte fotograferar på större avstånd. Jag tänker alltså på skärpedjupet. Annars är det oftast ett måste med lågt bländarvärde.

Oftast (om man vill ha perfekt) resultat får man ta flera bilder med samma utsnitt och sammanfoga bilderna med exempelvis Photoshop eller något specialprogram (det viktigaste är att luminansen multipliceras i alla fall).

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Andrar lite da jag hittar hur man andrar slutartid pa den.

Pa kameran kan jag valja 50, 100, 200, 400 ISO, vad ar det, vad star vardena for?.

294 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
165 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)